۰
پنجشنبه ۵ تير ۱۳۹۹ ساعت ۰۸:۲۲

بررسی جدال بی‌پایان ترامپ با شبکه‌های اجتماعی

در این گزارش مسائل پیش آمده میان ترامپ و شبکه‌های اجتماعی مانند توئیتر و فیسبوک بررسی شده است.
بررسی جدال بی‌پایان ترامپ با شبکه‌های اجتماعی
به گزارش صدای بلوچ به نقل از باشگاه خبرنگاران جوان، ترامپ، رئیس جمهور پرحاشیه آمریکا، اکنون مدتی است که با شبکه‌های اجتماعی توئیتر و فیسبوک به مشکل برخورده و بار‌ها این مسئله به سوژه اول رسانه‎ها تبدیل شده است. در این گزارش تمام مشکلات پیش آمده بین شبکه‌های اجتماعی و ترامپ را بررسی می‌کنیم.
‌اولین جرقه اختلاف ترامپ و توئیتر در ۲۶ مه
می‌توان ابتدای ماجرای مشکلات سریالی ترامپ با شبکه‌های اجتماعی را برچسب "potentially misleading" دانست. این عبارت به معنی "به‌طور بالقوه گمراه‌کننده" است. این اتفاق ۲۶ مه رخ داد. توئیتر زیر دو پست ترامپ که ادعای غلطی درباره رای‌گیری آمریکا می‌کرد از این برچسب استفاده کرد و همین باعث به وجود آمدن درگیری‌های بسیاری بین این شبکه اجتماعی و رئیس جمهور آمریکا شد. در ادامه یکی از توئیت‌های منتشر شده را مشاهده می‌کنید:
.
اما هر کس که ترامپ را می‌شناسد از رفتار‌های عجیب او آگاهی دارد. وی صبح روز پس از این اتفاق شروع به انتشار پست‌هایی علیه توئیتر کرد و اولین تهدید‌های جدی او برای تنظیم مجدد و حتی تعطیل کردن این شبکه اجتماعی آغاز شد. البته او در هیچ‌کدام از توئیت‌های خود حرفی از روش‌هایی که دولت فدرال قرار است برای انجام این کار استفاده کند نزد. در ادامه یکی از توئیت‌های منتشر شده توسط ترامپ را مشاهده می‌کنید:
.
ضربه بعدی توئیتر به ترامپ در ۲۹ مه 
هنوز رابطه میان توئیتر و ترامپ آرام نشده بود که ۲۹ مه ضربه‌ای دیگر از سمت این شبکه اجتماعی وارد شد. یکی دیگر از پست‌های ترامپ توسط توئیتر به دلیل نقض قوانین این شبکه اجتماعی مورد بررسی قرار گرفت. البته این پست به طور کامل حذف نشد و تنها برچسبی روی آن قرار گرفت که آن را glorification of violence نامید. این یعنی ترامپ در پست خود از خشونت تجلیل کرده است.
رئیس جمهور آمریکا در توئیت خود به طور مستقیم مردم را تهدید کرده بود. او این کار را با نوشتن جمله "با شروع غارت، تیراندازی نیز شروع می‌شود" انجام داد. این یعنی اگر به کسی در طول اعتراضات شلیک شود، حتما جزو دسته غارت‌گران بوده است. در ادامه توئیت تهدیدآمیز ترامپ و برچسبی که روی آن قرار گرفته است را مشاهده می‌کنید:
.
شکست سکوت شرکت‌های فناوری علیه تهدیدهای ترامپ
در این میان سرانجام شرکت‌های فناوری نیز سکوت خود را شکستند. مرکز دموکراسی و فناوری (CDT) دادخواستی تهیه کرد و در آن دستور ترامپ را "تلافی جویانه" خواند، زیرا این فرد پس از اولین اصلاحیه توئیتر برای اظهار نظر و تعدیل توئیت‌های خود، به این شبکه اجتماعی حمله کرد. با حمله به توییتر، این سازمان ادعا کرد که دستور ترامپ می‌تواند سایر پلتفرم‌ها را از اعمال حق آزادی بیان خود برای تعدیل پست‌های رئیس جمهور منصرف کند، زیرا آن‌ها ممکن از انتقام گرفتن دولت فدرال هراس داشته باشند.
.
حذف ویدئوی کمپین ترامپ از چند شبکه اجتماعی
پس از این ماجرا در تاریخ ۳ ژوئن ویدئویی از ترامپ در فضای مجازی منتشر و پس از مدتی حذف شد. هر سه شبکه اجتماعی توئیتر، اینستاگرام و فیسبوک ویدئوی کمپین ترامپ را از شبکه‌های اجتماعی خود حذف کردند. این شرکت‌ها دلیل حذف این فیلم را نقض قوانین کپی‌رایت اعلام کردند. گفته می‌شود این عمل از سوی این سه شرکت با استناد بر شکایات متعدد در رابطه با حق کپی‌رایت صورت گرفته است.
اما محتوای ویدئوی منتشر شده در کمپین ترامپ چه بود؟ پست مذکور دارای تصاویری از اعتراضات اخیر آمریکایی‌ها در ادامه داستان مرگ شهروند رنگین‌پوست این کشور است. در میان آن‌ها نیز دونالد ترامپ سخنان خود را مطرح می‌کند. هنوز مشخص نیست که کدام بخش از این ویدئو شامل حق کپی‌رایت شده و دلیل اصلی حذف پست کمپین ترامپ است. در ادامه می‌توانید پست منتشر شده در صفحه‌های ترامپ را مشاهده کنید که ویدئو موجود در آن‌ها حذف شده است. حتی در مکان قرارگیری ویدئو نوشته شده که این محتوا به دلیل قوانین کپی‌رایت حذف شده است.
.
اما ماجرای حذف پست‌های ترامپ به این جا ختم نمی‌شود. به طور کلی می‌توان گفت پس از اعتراضات اخیر آمریکایی‌ها، شبکه‌های اجتماعی به محتوا‌های منتشر شده توسط ترامپ واکنش نشان می‌دهند. توئیتر نیز مدتی بعد یکی از توئیت‌های منتشر شده توسط این فرد را حذف کرد. مثل این که حذف شدن این پست ترامپ را عصبانی کرده بود، زیرا وی پس از این حرکت توئیتر، این شبکه اجتماعی را دشمن خود خواند. صحبت‌های دونالد ترامپ واکنش‌های مدیرعامل توئیتر را نیز به‌دنبال داشت و با گذر زمان تنش‌ها شدت گرفت.
سرانجام جک دورسی، مدیرعامل توئیتر، از دلیل حذف پست خشونت‌آمیز ترامپ پرده برداشت. وی گفت که صاحبان اصلی تصاویر موجود در پست ترامپ شکایات متعددی به توئیتر ارسال کرده‌اند و همین مسئله باعث حذف آن شده است. او همچنین از قانونی بودن حذف این توئیت حرف زد و از توئیتر بابت اقدامش دفاع کرد. فیسبوک نیز همین مسئله را دلیل اصلی حذف ویدئوی ترامپ از پلتفرم خود اعلام کرد. اما در این میان یوتیوب نتوانست ویدئوی مذکور را حذف کند. دلیل آن هم نبود قسمت‌های دارای حق کپی‌رایت در نسخه منتشر شده در یوتیوب بود.
.
حذف ویدئوی دستکاری شده ترامپ در ۱۸ ژوئن
روز ۱۸ ژوئن نیز اتفاقی برای یکی از پست‌های رئیس جمهور آمریکا رخ داد. فیسبوک یکی از ویدئو‌های منتشر شده ترامپ را از صفحه او حذف کرد. دستکاری شدن ویدئوی مذکور دلیل فیسبوک برای این کار اعلام شده است. حذف این فیلم پس از ارسال پیامی از سوی صاحب محتوا برای فیسبوک، انجام گرفت.
ویدئویی که ترامپ منتشر کرده بود، کودک سیاه‌پوستی را نشان می‌داد که در حال فرار کردن از یک کودک سفید پوست است. اما حقیقت ویدئو چیز دیگری بود. در فیلم اصلی، این دو کودک به سمت هم می‌دوند تا بتوانند یکدیگر را بغل کنند. ویدئو منتشر شده توسط ترامپ تمام ماجرا را برعکس نشان داده و این مسئله بسیار نژادپرستانه است.
.
البته دلیل اصلی حذف این ویدئو از فیسبوک نقض قانون حق کپی‌رایت اعلام شده است. یکی از والدین این دو کودک به این شبکه اجتماعی گزارش کرده بود که حق کپی‌رایت برای انتشار ویدئو مذکور رعایت نشده است. البته همین پست توسط ترامپ در توئیتر نیز منتشر شده بود که پس از مدتی غیرفعال شد. زیر این ویدئو عبارت محتوای دستکاری شده برچسب زده شده است.
.
هنوز مشخص نیست که ماجرای جدال میان ترامپ و شبکه‌های اجتماعی به کجا می‌رسد اما تا همین حالا نیز مشخص است دیدگاه مدیران غول‌های فناوری این شرکت درباره ترامپ چگونه است.
کد مطلب: 1283
مرجع : صدای بلوچ
نام شما
آدرس ايميل شما