۰
دوشنبه ۲۴ آذر ۱۳۹۹ ساعت ۱۸:۳۶

گفت‌وگوی تاریخی رهبر انقلاب و هاشمی درباره آمریکا

گفت‌وگوی تاریخی رهبر معظم انقلاب و هاشمی رفسنجانی درباره آمریکا منتشر شده است.
گفت‌وگوی تاریخی رهبر انقلاب و هاشمی درباره آمریکا
به گزارش صدای بلوچ، «سید مرتضی نبوی» گفت:در سال ۹۱ که دوره جدید مجمع تشخیص مصلحت نظام بود، اعضا خدمت رهبر معظم انقلاب رسیدیم. بعد از آنکه جلسه رسمی تمام شد، از آنجایی که پیش از آن، آقای هاشمی در مصاحبه‌ای با یک فصلنامه مواضعی درباره مذاکره و رابطه با آمریکا گرفته بودند که موجب سوء استفاده در داخل و خارج شده بود، حضرت آقا در آن جلسه تذکر دادند و خطاب به آقای هاشمی فرمودند این موضع شما سبب سوءاستفاده دشمن شد.

آقا در این جلسه با تاکید ضمنی بر ضرورت مواجهه عقلانی و هوشمندانه با آمریکا، فرمودند: این روزها درباره صحبتهای آقای هاشمی بحثهایی پیش آمده که خواستم در این جلسه عرض کنم برای این کار(صحبتهای آقای هاشمی) بدترین وقت ممکن انتخاب شد. آقا گفتند که البته ما درباره نظریه مذاکره یا عدم مذاکره با آمریکا با آقای هاشمی سالهاست بحث داریم و از زمان ریاست‌جمهوری ایشان در این زمینه بحث می‌کردیم.

اما اظهاراتی که آقای هاشمی اخیراً کردند نبایستی انجام می‌شد چرا که الان آمریکایی‌ها در مقابل ما جبهه گرفته‌اند، اقدامات و تحریم‌هایشان را تشدید کردند و امید آنها این است که این تحریمها ما را به عقب نشینی وادار می‌کند.

در واقع آقا در ضمن بیاناتشان به آقای هاشمی تذکر دادند که اینطور دم از ضرورت مذاکره و رابطه با آمریکا زدن، سیگنال چندپارچگی و انشقاق در طرف ایرانی و همچنین ضعف و استیصال ایران را به طرف مقابل می‌فرستد و باعث می‌شود روحیه دشمن تقویت و به کسب امتیازات زیاد از ایران امیدوارتر شود و نفعی برای ایران در این بین نباشد. لذا این اصولاً خلاف مقتضای تشخیص مصلحت است. به عبارت روشنتر، در این نحو موضع‌گیری، مصلحتی برای ملت و کشور نیست.

البته جالب اینجاست که خود آقای هاشمی در این دیدار اذعان می‌کرد و البته جای دیگری هم گفته است که با امام(ره) درباره -فکر می‌کنم- ۷ موضوع صحبت کردم و گفتم این مسائل باید در زمان حیات شما حل شود.

مثلاً درباره عربستان و جنگ و ... بود. خود آقای هاشمی می‌گوید امام به بقیه موضوعات اعتنا کردند اما درباره رابطه با آمریکا کاری نکردند یعنی تغییر موضع ندادند. که البته با ارجاع به بقیه مواضع و فرمایشات امام(ره) کاملاً‌مشخص است که نظر امام(ره) خلاف نظر آقای هاشمی بوده است.

رهبر معظم انقلاب در این دیدار به آقای هاشمی گفتند که نباید این حرفها را میزدید.

مقام معظم رهبری در ادامه نکته بسیار مهمی گفتند که به نظرم تعیین‌کننده است. ایشان اشاره کرد که درباره مسئله نحوه مواجهه با آمریکا از همان دوران ریاست‌جمهوری آقای هاشمی مباحثاتی وجود دارد. آقا اشاره کردند که در زمان ریاست‌جمهوری آقای هاشمی این بحث در شورای عالی امنیت ملی -که خود آقای هاشمی ریاستش را برعهده داشت- مطرح شده بود. صورت مذاکرات برای آقا می‌آید که در آن منافعی در رابطه با آمریکا قید شده بود. آقا گفتند که با آقای هاشمی در این باره جلسات متعددی صحبت شده و حتی صدای آقای هاشمی هم همانطور که خودش می‌داند ضبط است که در شورای عالی امنیت ملی گفته‌اند آیت‌الله خامنه‌ای در رد مواضع ما در زمینه نحوه عمل در برابر آمریکا استدلالهایی دارد که ما جواب آن استدلالها را نداریم.

آقای هاشمی در همین جلسه این نقل قول آقا را تایید کردند. یعنی گفتند که بله من این حرف را زده‌ام{که جوابی به استدلالهای شما نداریم}. آقا بر همین اساس ادامه دادند پس مشخص است که این حرفهای ما بر مبنای استدلال است نه بر مبنای عصبیت و عصبانیت و پای‌بندی به امور موهوم و این را خود آقای هاشمی هم می‌دانند.

انتهای پیام
کد مطلب: 1543
مرجع : صدای بلوچ
نام شما
آدرس ايميل شما