خطر بزرگ واکسن اروپایی آمریکایی با پیوند زنجیره ژنتیکی ویروس کرونا با انسان  

صدای بلوچ , 2 دی 1399 ساعت 10:54

کارشناسان حوزه بهداشت با توجه به اینکه واکسن آمریکایی ضد کرونا با دستکاری ژنتیکی ساخته شده است و ژنتیک در وراثت و موراد پایه ای سلامت انسان سر و کار دارد نسبت به استفاده آن با هراس و نگرانی سخن می گویند.


به گزارش صدای بلوچ به نقل از  راه دانا؛ این روزها با توجه به شیوع ویروس انگلیسی که گفته می شود بسیار بدتر از نوع اولیه ویروس کروناست و هم سرعت انتقال و هم درجه عفونت و درگیر کردن اعضای بدن در آن بسیار بالاست، بسیاری از کارشناسان جهانی حوزه بهداشت و خصوصا افکارعمومی نسبت به اقدامات غرب برای مقابله با این بیماری با شک و تردید ویژه ای نگاه می کنند. 
 <br />
<br />

این سئوال اساسی برای بسیاری بوجود آمده است که این ویروس مهاجم جدید که در کشورهای اروپایی مثل انگلیس و هلند و ... دیده می شود آیا ارتباطی با واکسن های ساخت این کشورها دارد؟ این سئوالی است که هنوز کسی به آن پاسخ نداده است اما شیوع ویروس انگلیسی با قدرت و درجه عفونت بسیار بالا این نگرانی را تشدید کرده است و نشان می دهد این نگرانی چندان بی پایه و اساس نیست!

  <br />
<br />

در همین رابطه، «دکتر مصطفی معین»، رییس شورایعالی نظام‌پزشکی، در یادداشتی تلگرامی نوشت: «واکسن جدید کرونا از نوع واکسن RNA است که به سیستم ایمنی بدن یاد می‌دهد چگونه با ویروس کرونا مبارزه کند. با تزریق واکسن، بخش کوچکی از کُد ژنتیکی ویروس وارد بدن می‌شود و سیستم ایمنی آن را بعنوان یک عامل خارجی شناسایی می‌کند و از بین می‌برد!»

  <br />
<br />

همین موضوع باعث نگرانی بسیاری از کارشناسان حوزه بهداشت و سلامت در جهان شده است. تولید واکسن های DNA و   RNA یکی از ساده ترین ها است ، اما فن آوری های انتقال مواد ژنتیکی به سلول های بدن هنوز به خوبی توسعه نیافته اند و  بنابراین ، تاکنون حتی یک واکسن مبتنی بر اسیدهای نوکلئیک در آزمایشات بالینی استفاده نشده است. 

  <br />
<br />

از همین رو خطرهای مورد نظر در این زمینه برای بسیاری نامکشوف است و کارشناسان بیم می دهند که معلوم نیست با دستکاری ژنتیکی چه اتفاقی در سیستم بدنی انشان رخ خواهد. ژنتیک که یکی از پایه ای ترین موارد سلامتی انسان است و می تواند در وراثت و تفاوت نسل ها اثرگذاری قابل توجهی داشته باشد، بیشتر از موارد دیگر حساسیت زاست و دانشمندان حوزه پزشکی با احتیاط و حساسیت بسیار زیادی درباره کارایی و بکارگیری آن سخن می گویند.

  <br />
<br />

در این رابطه متاسفانه به نوعی موارد سیاسی هم به مسئله پزشکی و سلامت عمومی در هم آمیخته است. خصوصا در انتخابات ریاست جمهوری آمریکا شاهد آن بودیم که نامزدهای انتخاباتی هم از همین موضوع برای تبلیغات خود استفاده می کردند. از جمله «دونالد ترامپ» رئیس جمهور آمریکا سعی کرد از ساخت واکسن به عنوان یک امتیاز انتخاباتی استفاده کند. از همین روست که برای رسیدن به حصول نتیجه در آمریکا راه های ساده تری خصوصا دستکاری ژنتیکی جهت ساخت واکسن در پیش گرفته شد.

  <br />
<br />

متاسفانه این سیاسی کاری در کشورمان هم دیده می شود و برخی ازگروه های سیاسی واکسن آمریکایی و اروپایی را بهتر از انواع دیگر آن که توسط کشورهای دیگر تولید شده است، معرفی می کنند. این درحالی است که کسانی چون «مصطفی معین» که فعالیت های سیاسی تا حد نامزدی در انتخابات ریاست جمهوری داشته مسئولان دولتی را از خرید واکسن آمریکایی برحذر می دارد.

 
 <br />
<br />
وی در رابطه با خرید واکسن آمریکایی تاکید می کند:« به‌نظر می‌رسد دولتمردان ایران باید حساسیت و احساس مسئولیت بیشتری نسبت به تامین حقوق شهروندی ایرانیان بویژه "حق سلامت" از خود نشان دهند و در اسرع وقت نسبت به خرید واکسن استاندارد (و نه لزوما از نوع آمریکایی!) اقدام کنند و صادقانه وشفاف اولویت دریافت واکسن توسط شهروندان را از نظر نیاز و آسیب‌پذیری آنان اعلام کنند!»

  <br />
<br />

انتهای پیام/


کد مطلب: 1547

آدرس مطلب: https://www.sedayebalooch.ir/article/1547/خطر-بزرگ-واکسن-اروپایی-آمریکایی-پیوند-زنجیره-ژنتیکی-ویروس-کرونا-انسان

پایگاه خبری - تحليلی صدای بلوچ
  https://www.sedayebalooch.ir