اقتصاددان درباره دستکاری نرخ ارز توسط دولت/ معیشت مردم؛ گروگان مذاکرات

صدای بلوچ , 22 ارديبهشت 1400 ساعت 18:18

۱۵ اقتصاددان مطرح کشور معتقدند که دولت پیش از این نیز می توانست قیمت ارز را پائین بیاورد، اما بنابر گفته رئیس دفتر رئیس جمهور، این کار را انجام نداد.


شیخی در ادامه با اشاره به کاهش صوری نرخ ارز در روزهای اخیر گفت: این کاهش صوری توسط دولت در حال انجام است و هیچ اتفاقی هم نه در رفع تحریم‌ها افتاده و آن عامل مؤثر تحریم که آمریکا و باند صهیونیسم جهانی هستند هم هیچ حرکت جدیدی از خودشان نشان ندادند که حتی تأثیر روانی در بازار ارز داشته باشد، چه برسد به اینکه تأثیر عملی داشته باشد.

 

کارشناس مسائل اقتصادی اضافه کرد: گشایش‌های ارزی که این روزها دنبال می‌شود، از پیش طراحی شده بوده و در راستای مذاکراتی است که اسم آن نه مذاکرات فرسایشی بلکه فرسایش مذاکراتی است و برای انحراف افکار عمومی و برای دور زدن نظام جمهوری اسلامی انجام می‌شود و قصد براندازی در انتخابات را دارد.

 

وی تصریح کرد: این جریان به دنبال این است که توطئه سال ۸۸ دوباره تکرار شود که یک اغوای عمومی و یک شوک بزرگ را به‌صورت صوری و موقت در اقتصاد ایجاد کنند و با همکاری آمریکا و غرب یک ژست گشایش اقتصادی را به رخ مردم بکشند تا بتوانند تأثیر لازم را در انتخابات داشته باشند.

 

شیخی تصریح کرد: این مسائل باید در پرونده رئیس‌کل سابق بانک مرکزی به‌صورت وسیع باز شود و اینجا هم تعقیب مجرم پس از اعمال جرم مطرح نیست، بلکه مصالح کشور ایجاب می‌کند، مجرمانی که قصد دارند مجدداً جرمی را در قبل و بعد از ۲۸ خرداد ۱۴۰۰ مرتکب شوند، پیشاپیش بایکوت شوند و جلوی اعمال جرم آن‌ها گرفته شود.

 

کارشناس مسائل اقتصادی در پایان گفت: این مسئله امروز برای محافل علمی و تحلیلی جامعه روشن شده که این جریان به دنبال آغاز یک براندازی جدید علیه جمهوری اسلامی ایران هستند.
ت
 

 

امضای تفاهم نامه ایران و چین، دیوار تحریم‌ها را ریخت/ شرایط اقتصادی فعلی به وین ارتباطی ندارد

 

جعفر قادری کارشناس اقتصادی و نماینده مردم در مجلس نیز در رابطه با کاهش قیمت ارز و طلا قبل از توافق وین اظهار کرد: علنا تحریم ها با امضای تفاهم نامه سند راهبردی ایران و چین شکسته شده است، آمریکایی ها چه تحریم ها را لغو کنند و چه نکنند مثل گذشته تمام تخم مرغ ها در سبد برجام نیست.

 

وی گفت: وقتی می توانیم به راحتی نفت را به چین بفروشیم و یا به راحتی می توانیم ازمنابع مالی و فاینانس چین استفاده کنیم و وقتی می توانیم ارتباطات تجاری با چین برقرار کنیم دیگر دلیلی ندارد که بخواهیم به آمریکایی ها باج داده و خودمان را دچار برجام کنیم.

 

این کارشناس اقتصادی افزود: بنابراین شرایط نسبت به گذشته کاملا متفاوت شده و با اتکا به توانمندیهای داخلی و ارتباطاتی که با کشورهای همسایه داریم و موفقیت هایی که در جبهه های سوریه، عراق و لبنان داشتیم در مجموع ارتباطات و موفقیت هایی که در حال حاضر با کشورهای همسایه داریم دلیلی ندارد که آمریکایی ها بخواهند مثل گذشته با فشار برجام برای ما ایجاد مشکل کنند.

 

قادری عنوان کرد: هم اکنون اگر ترامپ هم بر مسند می ماند دیگر آمریکایی ها قادر نبودند سیاست گذشته اشان را ادامه دهند و شرایط کاملا فرق کرده است.

 

وی ادامه داد: ما در حال حاضر در شرایطی هستیم که خیلی راحت می توانیم مسائل و مشکلاتمان را حل کنیم و این خیلی ارتباطی با وین ندارد.

 

این کارشناس اقتصادی خاطرنشان کرد: این نشان دهنده شکست سیاستهای آمریکا و موفقیت های کشور ایران و روزنه جدیدی است که با چین باز شده خود آمریکایی ها می دانند که اگر بخواهند فشار بیشتری بر ایران وارد کنند دیگر چنین امکانی مثل گذشته ندارند.

 

قادری خاطرنشان کرد: اگر ما بتوانیم نفت خود را به چین و روسیه بفروشیم و از منابع و ظرفیت های آنان استفاده کنیم دلیلی ندارد که به آمریکا باج دهیم. به نظر من تغییر شرایط اقتصادی فعلی به وین ارتباطی ندارد.

 


کد مطلب: 1595

آدرس مطلب: https://www.sedayebalooch.ir/article/1595/اقتصاددان-درباره-دستکاری-نرخ-ارز-توسط-دولت-معیشت-مردم-گروگان-مذاکرات

پایگاه خبری - تحليلی صدای بلوچ
  https://www.sedayebalooch.ir