یک کارشناس مذهبی:

زیارت جامعه کبیره یادگار ارزشمند امام دهم است/ حضور اجباری حضرت هادی (ع)‌تحت مراقبت نیروهای امنیتی

صدای بلوچ , 8 اسفند 1398 ساعت 6:22

حجت الاسلام والمسلمین هادی بامری گفت:زیارت جامعه کبیره یادگار ارزشمند از مجموعه سخنان امام علی النقی (ع) است.


حجت الاسلام والمسلمین هادی بامری در گفتگو با خبرنگار صدای بلوچ بیان کرد: نام شریف دهمین امام شیعیان علی است، از میان القاب آنحضرت، «هادی» شهرت بیشتری دارد و کنیه امام هادی (ع) ابوالحسن است، سال ولادت آن بزرگوار 212 یا 214 هـ.ق است و محل ولادتش، منطقه ای به نام صریا در نزدیکی مدینه است.

وی افزود: پدر بزرگوار آنحضرت امام جواد (ع) است و مادر بزرگوارش سمانه مغربیه است، از دوران کودکی آن امام جز چند واقعه، چیزی در تاریخ ثبت نشده است؛ با شهادت امام جواد (ع) در سال 220 هـ.ق، امام هادی (ع)در سن هشت یا شش سالگی به امامت رسیدند.

 این کارشناس گفت: اگر چه امام  هادی(ع)  42 سال بیشتر عمر نکردند  اما دوران 34 ساله امامت آن بزرگوار نسبت به دوران امامت برخی دیگر از ائمه(ع) طولانی‌تر است، امام هادی(ع) به‌دلیل قابلیت و لیاقت و عنایت الهی، از جایگاهی رفیع نزد خداوند برخوردار است.

 حجت الاسلام والمسلمین بامری با تاکید بر اینکه دوران امامت امام هادی (ع) همزمان با سلطه‌ شش تن از حاکمان عباسی بود، بیان کرد: همین موضوع، شرایط ویژه‌ای را برای ایشان ایجاد کرد.

این کارشناس مذهبی افزود: از طرفی امام می بایست در شرایط خفقان و ارعاب حکومت عباسی، به رسالت الهی خویش عمل کند که ارتباط با یاران و دوستان و هدایت آنان گوشه‌ای از این رسالت مهّم محسوب می‌شد.

وی اضافه کرد: امام هادی (ع) باید به گونه‌ای عمل می کرد که حساسیّت حاکمان عباسی برانگیخته نشود، بر این اساس دوران سی و چهار ساله امامت ایشان اگر چه طولانی است اما وی به علت محدودیت‌های ایجادشده از ناحیه حاکمان عباسی، پیوسته در مراکز نظامی تحت نظر و مراقبت ویژه بود و کمتر امکان ارتباط علنی و آزاد با یارانش را داشت.

وی با بیان اینکه تبعید آن امام به سامراء ، یکی  از فشارهایی است که حکومت عباسی علیه وی اعمال کرده بود، بیان کرد: علت این که به امام هادی(ع) و نیز به فرزندش امام حسن عسکری (ع) عسکریین می گویند حضور اجباری و ناخواسته این دو بزرگوار در محلّه‌های نظامی و تحت مراقبت نیروهای امنیتی و دستگاه ستم‌پیشه‌ عباسی بوده است.

 حجت الاسلام والمسلمین بامری بیان کرد: در چنین وضعیتی، امام هادی (ع) به تناسب موقعیت‌های مختلف مکانی و زمانی، گاهی با استفاده از نفوذ معنوی و تاثیر فوق‌العاده نفسانی خویش صحنه هایی را برای اتمام حجت و تبیین حق و هدایت افراد به تماشا می‌گذاشتند.

این کارشناس مذهبی تصریح کرد: درایت و بینش توحیدی و برخورد اصولی و حکیمانه امام در زمان حکومت عباسیان باعث شد که دقیق‌ترین و عالی‌ترین معارف توحیدی و اعتقادی برای جهان اسلام به یادگار بماند.

وی اضافه کرد: گذشته از پاسخ امام هادی (ع) به پرسش‌های گوناگون مردم و نیز احتجاجات آن حضرت در زمینه‌های مختلف، زیارت معروف به جامعه کبیره که معرّفی و تبیین مقامات امامان معصوم (ع)است نیز از سخنان ارزشمند به‌جا مانده از آن امام بزرگوار است.

 حجت الاسلام والمسلمین بامری گفت: امام هادی (ع)همچون سایر امامان شیعه در دوران امامت خود نمونه‌های فراوانی از معجزات ، مکارم اخلاق، استجابت دعاها. کلمات و سخنان حکیمانه آموزنده و حیات‌بخش در زمینه های متنوع را در تاریخ به ثبت رساندند.

وی افزود: آنحضرت حدود هجده سالگی یعنی تقریباَ در سال 230 هـ. ق با زنی به نام حدیث یا سوسن ازدواج کرد که ثمره این ازدواج امام حسن عسکری (ع) است، فرزندان دیگ ر امام هادی (ع) بنامهای حسین، محمد، جعفر  و دختری به نام علیّه بوده اند.

این کارشناس خاطر نشان کرد: امام دهم  سرانجام پس از 42 سال زندگی سراسر رحمت و برکت در سال 254 هـ. ق در سامراء توسط حاکمان ستمگر عباسی به شهادت رسید و در همان شهر به خاک سپرده شد.

انتهای پیام


کد مطلب: 1010

آدرس مطلب: https://www.sedayebalooch.ir/interview/1010/زیارت-جامعه-کبیره-یادگار-ارزشمند-امام-دهم-حضور-اجباری-حضرت-هادی-ع-تحت-مراقبت-نیروهای-امنیتی

پایگاه خبری - تحليلی صدای بلوچ
  https://www.sedayebalooch.ir