گزارشی از هجوم ملخ های صحرایی به سیستان؛

نگرانی کشاورزان از احتمال نابودی محصولات کشاورزی/خاک زابل برای تخم ریزی ملخ های صحرایی مناسب نیست

صدای بلوچ , 30 فروردين 1399 ساعت 10:16

در چند روز اخیر برخی از روستائیان در سیستان از وجود ملخ صحرایی در مراتع این منطقه خبر داده اند که این امر باعث نگرانی برخی از کشاورزان شده است.


به گزارش صدای بلوچ به نقل از پایگاه خبری اوشیدا ؛ مزارع سیستان در فصل زراعی که معمولا برای گندم و جو به زیر کشت می روند از بالاترین مرغوبیت در کشور برخوردار هستند که همین امر نیز تولید گندم را در منطقه بالا می برد.

در سال های نه چندان دور سیستانیان می توانستند با تولید انبوه گندم، مصرف کل کشور را تامین کنند به همین دلیل نیز این منطقه را انبار غله ایران نامیدند.

با این حال در دو سال اخیر با توجه به ورود دشتمال های فصلی از سمت کشور همسایه بار دیگر کشاورزان با کشت گندم و جو سرانه کشت این محصول را در استان بالا برده اند، اما وجود برخی از آفت ها و از طرفی حمله ملخ ها باعث نگرانی کشاورزان سیستانی شده است.

در چند روز اخیر برخی از روستائیان در سیستان از وجود ملخ صحرایی در مراتع این منطقه خبر داده اند که این امر باعث شده است تا کشاورزان محصولات کشاورزی خود را با خطر جدی رو به رو بینند.

هیرمند مصون از حمله ملخ ها

در همین خصوص عباس جهانی مدیر جهاد کشاورزی شهرستان هیرمند در گفت و گو با خبرنگار ما گفت: با توجه به اعلام خبر وجود ملخ صحرایی در منطقه سیستان بلافاصله تیم های مختلف از جهاد به مناطق حساس اعزام شده اند.

وی با تاکید بر اینکه کشاورزان نباید نگران باشند، افزود: تا کنون اثری از ملخ صحرایی در مزارع کشاورزی شهرستان هیرمند دیده نشده است.

جهانی خاطرنشان کرد: نیروهای جهاد کشاورزی به طور کامل منطقه را رصد می کنند تا در هنگام ورود ملخ های مهاجر با آنها مبارزه کنند و به کشاوزان این اطمینان را می دهیم که ما کاملا آماده هستیم.

وجود دسته کوچکی از ملخ های مهاجر در شهرستان هامون

این سخنان درحالی عنوان می شود که جمشید رخشانی نسب فرماندار شهرستان هامون در گفت و گو با خبرنگار ما با تایید بر اینکه گروهی از ملخ های صحرایی به مراتع سیستان حمله ور شده اند گفت: گروهی از ملخ های مهاجر که از گروه اصلی خود جدا شده بودند وارد مراتع سیستان در شهرستان هامون شده بودند.

وی افزود: در همین رابطه بلافاصله پس از اطلاع از ورود این نوع ملخ ها در منطقه جهاد کشاروزی شهرستان هامون وارد عمل شده و قبل از حمله به مزارع با آنها مبارزه کرده است.

همچنین علیرضا روحی رئیس جهاد کشاورزی شهرستان هامون در گفت و گو با خبرنگار ما گفت: تشخیص این که ملخ ها از کدام نوع هستند و از چه سمتی وارد منطقه شده اند در حال بررسی است.

وی ادامه داد: خوشبختانه این دسته کوچکی از ملخ ها بودند که از گروه اصلی خود جدا شده و به بیان دیگر به بی راهه زده بودند.

روحی بیان داشت: خاک منطقه سیستان به گونه ای است که این نوع ملخ قادر به تخم ریزی در آن نیست و نکته مثبت این ماجرا نیز همین امر می باشد.

حمله ملخ ها خسارتی نداشته است

رئیس جهاد کشاورزی شهرستان هامون نیز در گفت و گو با خبرنگار ما، بیان کرد: حمله ملخ ها تا کنون هیچ خسارتی به بار نیاورده است و این دسته از ملخ ها برای تخم ریزی باید مزارعی را انتخاب کنند که دارای خاک نرم و مرطوبی است .

وی با بیان اینکه خاک سیستان هیچ سازگاری برای تخم ریزی این نوع ملخ ندارد افزود: بحران حمله ملخ ها زمانی شدت می گیرد که این نوع حشره بتواند تخم ریزی کند و جمعیت خود را افزایش دهد که خوشبختانه در منطقه سیستان این اتفاق رخ نداده است.

روحی تصریح کرد: در سال گذشته نیز دسته ای از ملخ های مهاجر از گروه اصلی خود جدا شده بودند و به مراتع سیستان حمله ور شدند که با این موضوع نیز در سال قبل مبارزه شده است.



انتهای پیام/


کد مطلب: 1049

آدرس مطلب: https://www.sedayebalooch.ir/news/1049/نگرانی-کشاورزان-احتمال-نابودی-محصولات-کشاورزی-خاک-زابل-تخم-ریزی-ملخ-های-صحرایی-مناسب-نیست

پایگاه خبری - تحليلی صدای بلوچ
  https://www.sedayebalooch.ir