«فواد ایزدی»:

ترامپ برای پیروزی در انتخابات تروریسم‌نژادی را ترویج کرد/ وضعیت فعلی در آمریکا نتیجه تفکر داروینیسم است

صدای بلوچ , 12 خرداد 1399 ساعت 8:06

کارشناس مسائل آمریکا با بیان این‌که ساختار نژادپرستی در رژیم آمریکا ریشه دوانده است، گفت: ترامپ با ادبیات "ضدیت با رنگین پوستان" رئیس جمهور شد؛ ترامپ چه نسبت به اسپانیایی تبارها و چه نسبت به سیاه‌پوستان «تروریسم نژادی» را ترویج می‌کرد و در واقع کشور را به شدت دو قطبی کرده بود.


به گزارش صدای بلوچ، «فواد ایزدی» کارشناس مسائل آمریکا در گفت و گو با خبرنگار سیاسی شبکه اطلاع رسانی راه دانا؛ در خصوص آخرین وضعیت اعتراضات مردمی در آمریکا و همچنین تضییع حقوق سیاه پوستان و برخورد تبعیض‌آمیز دولت و پلیس آمریکا در مواجهه با سفیدپوستان و سیاه پوستان اظهار داشت: در آمریکا هر چند وقت یک بار این نوع تظاهرات را شاهد هستیم و تظاهرات گسترده می شود و دولت آمریکا این تظاهرات را سرکوب می‌کند.
وی با تاکید بر این که این سرکوب‎ها به شدت تند است، گفت: سرکوب به حدی است که پلیس آمریکا خبرنگار سیاه پوست سی‌ان‌ان را در برنامه زنده دستگیر می‌کند. این اتفاق روبروی دوربین و در انظار عمومی صورت گرفت. اما آن سوی دوربین با توجه به این که حکومت نظامی اعلام شده است،  برخوردها به شدت تند است.
این کارشناس مسائل آمریکا در خصوص چرایی سرکوب تظاهرات توسط رژیم آمریکا گفت: دولت ترامپ می‌داند به خاطر نژادپرستی و اختلاف طبقاتی اگر سرکوب‌ها گسترده نباشد، مدیریت کشور از دستش رها می‌شود. یکی از دلایلی که پلیس آمریکا خشن است، همین است چون اگر خشونت به خرج ندهد به خاطر مشکلات زیادی که رژیم آمریکا دارد، از هم می پاشد.
ایزدی به اقدام پلیس آمریکا که با زانوی خود یک فرد سیاه‌پوست را کُشت اشاره کرد و گفت: آن پلیس با توجه به این که می‌دانست از او فیلم برداری می کنند، توجهی نکرد و کار خودش را انجام داد چون به اون دستور داده‌اند که این کار را کند.
وی برخورد خشن رژیم آمریکا با افراد سیاه پوست را یکی از اصول آمریکایی‎ها دانست و افزود: «نژادپرستی ساختاری» چیز جدیدی در آمریکا نیست و همیشه بوده است. بیش از 400 سال پیش زمانی که برده‎ها را از آفریقا به آمریکا آوردند، آفریقایی‎ها هیچ وقت تابعیت واقعی پیدا نکردند و هیچ وقت شهروند واقعی محسوب نشدند و همیشه با نگاه نژاد پرستی به آن‌ها نگاه شده است.
 
ساختار نژادپرستی در رژیم آمریکا ریشه دوانده است
فواد ایزدی با بیان این که این ساختار نژادپرستی در رژیم آمریکا ریشه دوانده است و افزود: در قوه قضایی آمریکا اگر متهم سیاه‌ پوست باشد احتمال زندان رفتن او بیش‌تر است. آمریکا رتبه یک زندانیان دنیا را داد و جمعیت سیاه‌پوستان 13 درصد اما جمعیت زندانیانشان بالای 50 درصد است.
وی به تبعیض رژیم آمریکا در درمان بیماران سیاه پوست کرونایی اشاره کرد و گفت: در خصوص کرونا هم دیدیم که دولت آمریکا در مواجهه با سیاه پوستان چون قشر ضعیف‌تر جامعه هستند، بیمه ندارند و به امکانات درمانی بهتر دسترسی ندارند تبعیض قائل می شود. از این جهت مشکلات ساختاری وضعیت فعلی را رقم زده است.
کارشناس مسائل آمریکا به اعلام ترامپ در تیراندازی به سمت تظاهرات کنندگان آمریکایی اشاره کرد و بیان داشت: ترامپ دستور شلیک مستقیم به سمت تظاهرات کنندگان را داد. دولت‌های قبلی آمریکا یک مقداری مراعات می‌کردند یعنی شلیک می کردند ولی اعلام نمی‌کردند. اما ترامپ هم شلیک و هم اعلام می‌کند.
 
ترامپ برای پیروزی در انتخابات تروریسم‌نژادی را ترویج کرد
ایزدی در پاسخ به این سوال که "ترامپ در بروز چنین مشکلاتی چه نقشی دارد؟" گفت: یک بخشی از ناراحتی مردم آمریکا به اقدامات و تصمیمات ترامپ مرتبط است. ترامپ با ادبیات "ضدیت با رنگین پوستان" رئیس جمهور شد. ترامپ چه نسبت به اسپانیایی تبارها و چه نسبت به سیاه‌پوستان «تروریسم نژادی» را ترویج می‌کرد و در واقع کشور را به شدت دو قطبی کرده بود.
وی ضمن اشاره به این که ترامپ معتقد بود در حالت دوقطبی کشور است که می تواند رای بیاورد، توضیح داد: هیجان دو قطبی بودن باعث می‎شود برخی از افرادی که در آمریکا علاقه فکری نژادپرستی دارند، حتما بروند به ترامپ رای دهند.
این کارشناس مسائل آمریکا ادامه داد: اگر ترامپ در حال حاضر هم همین سبک را ادامه می‌دهد، نگران انتخابات 2020 است. ترامپ معتقد است همان کاری که در انتخابات 2016 کرد و کشور را دو قطبی کرد و ادبیات ضد رنگین پوستان را به کار بُرد و رئیس جمهور شد با همان دست فرمان می‎تواند رئیس جمهور 2020 آمریکا شود.
 
آمریکا باوری به حقوق بشر ندارد
فواد ایزدی در توضیح این که دولت و رِژیم آمریکا چقدر برای حل مسائل حقوق بشری جدی است؟ اشاره کرد: دولت ترامپ و دولت‎های قبلی آمریکا باوری به حقوق بشر ندارند؛ اگر دولت‌های آمریکا واقعاً دغدغه جمعیت رنگین پوست را داشتند درصدی از هزینه کرد نظامی خود -که رتبه یک دنیاست؛ یعنی اگر هزینه نظامی همه کشورها را جمعه کنیم به هزینه نظامی آمریکا نمی‌رسد- را خرج قشر ضعیف می‌کردند. اگر آمریکایی‌ها بخشی از هزینه‌ای که برای ساخت بمب اتم می‌کنند را برای رفاع مردم کشورشان می‎کردند، با این فاجعه مواجه نمی‌شدند که رتبه یک در تعداد کشته‌ها در بحث کرونا شوند.
وی افزود: این بخاطر این است که سال‌ها به خدمات اجتماعی و سیستم درمانی در آمریکا بی توجهی شده است؛ این بدان معنا نیست که آمریکا کشور فقیری باشد، آمریکا کشور پولداری است اما افرادی در آن حکومت می‌کنند که دغدغه قشرهای ضعیف‌تر جامعه را ندارند.
کارشناس مسائل آمریکا به نظریه «داروینیسم اجتماعی» اشاره کرد و گفت: مقامات آمریکایی معتقدند در صورتی که یک فرد به سیستم سرمایه داری کمک نکرد، اگر هم از بین رفت مهم نیست. در واقع در آمریکا موجودی که توانمندتر است باید بماند و بقیه هم نماندند، نماندند. در نهایت وضعیت فعلی آمریکا حاصل تفکر و نظریه داروینیسم اجتماعی است.

به گزارش خبرنگار سیاسی شبکه اطلاع رسانی راه دانا؛ مردم آمریکا در اعتراض به رفتار خشونت آمیز پلیس این کشور با رنگین پوستان و همچنین تضییع حقوق سیاه پوستان در بیش از ۲۰ شهر آمریکا دست به تظاهرات گسترده زدند.  مردم آمریکا در اعتراض به کشته شدن «جورج فلوید» مرد سیاهپوستی که ۴ روز پیش قربانی خشونت نژادپرستانه پلیس شهر «مینیاپولیس» ایالت مینه‌سوتا شد، به خیابان‌ها آمده‌اند.
انتهای پیام/


کد مطلب: 1175

آدرس مطلب: https://www.sedayebalooch.ir/news/1175/ترامپ-پیروزی-انتخابات-تروریسم-نژادی-ترویج-وضعیت-فعلی-آمریکا-نتیجه-تفکر-داروینیسم

پایگاه خبری - تحليلی صدای بلوچ
  https://www.sedayebalooch.ir