سناریوی کووید 19؛

مردان؛ بیشترین قربانیان کرونا/ ورزش و تغدیه مفید، کلید طلایی سلامت آقایان است

صدای بلوچ , 27 خرداد 1399 ساعت 7:52

مسعود فیروزکوهی، کارشناس تغذیه دانشگاه علوم پزشکی زاهدان گفت: ویژگی های بیولوژیک مردان یکی از عواملی است که ابتلای آنان را به کرونا بیشتر می‌کند.


به گزارش صدای بلوچ به نقل از عصرهامون، از 26 خرداد ماه تا اول تیر به عنوان هفته بین المللی سلامت مردان نام گذاری شده است و از طرفی با شیوع کرونا در جامعه بشری مواجه هستیم، با توجه به این مهم با یکی از کارشناسان تغذیه در خصوص سلامت مردان در روزهای کرونایی و ترغیب بیشتر آن ها به این مهم، گفت و گویی انجام شده است که تقدیم مخاطبان می شود.
 
مسعود فیروزکوهی، کارشناس تغذیه دانشگاه علوم پزشکی زاهدان در این باره به خبرنگار ما گفت: با توجه به شیوع بیماری ویروسی کرونا در سال جاری که به نام  کووید ۱۹ و شدت ابتلا و مرگ و میر در مردان نسبت به زنان، شعار امسال هفته سلامت مردان با عنوان "برای کووید ۱۹ اقدام‌کنیم"  انتخاب شده است.
 
وی با بیان این که ویژگی های بیولوژیک مردان یکی از عواملی است که ابتلای آنان به کرونا را بیشتر می‌کند، ادامه داد: آنزیم ACE2 عاملی برای ایجاد عفونت بوده که این آنزیم در مردان بیشتر از زنان است، بنابراین مردان بیشتر مبتلا می‌شوند، اما در زنان کروموزوم های  X X را داریم و در مردان کروموزوم های XY را داریم، این کروموزوم اضافی X در زنان، عامل ایمنی بهتر در آنان است.
 
به گفته این کارشناس، در زنان هورمون استروژن ترشح می شود که خودش عاملی برای بهبودی سریع‌تر بیماری و کاهش شدت ابتلا است که در مردان این گونه نیست.

تاثیر عوامل شغلی
 
فیروزکوهی با بیان این که عوامل شغلی نیز از عواملی است که مردان را بیشتر درگیر بیماری ها از جمله بیماری کرونا می‌کند، گفت: با توجه به این که به طور معمول مردان نان آور خانواده هستند و بیشتر به بیرون خانه تردد می‌کنند و با افراد زیادی در تماس هستند، بنابراین با عوامل بیماری بیشتر درگیر می‌شوند و احتمال ابتلای ایشان بالاتر می‌رود.
 
وی اضافه کرد: قبول است که امروزه زنان بسیاری اشتغال دارند و دوشادوش مردان کار می‌کنند، اما با این وجود آمار مردان شاغل بیشتر از زنان است و حداقل بر اساس آمار مبتلایان و تعداد فوتی های مرتبط با کرونا، مردان بیشتر مبتلا شده و فوت کرده اند.
 
 این کارشناس تغذیه با بیان این که البته مردان به سلامت شان کمتر توجه و از وسایل حفاظت فردی نیز کمتر استفاده می‌کنند، افزود: خرید مایحتاج منزل را اگرچه خانم ها هم انجام می‌دهند، اما عمده خرید ها با مردان است و لذا احتمال ابتلایشان به کرونا بالا می‌رود و بهتر است مردان خرید را در دفعات کمتر و متمرکزتر انجام دهند.
 
فیروزکوهی اضافه کرد: خودباوری مردان مشکل دیگری است که ابتلایشان را افزایش می‌دهد، آن ها ناخودآگاه خودشان را قوی تر و توانمند تر از زنان می دانند، در نتیجه به سلامتی شان کمتر توجه می کنند، بررسی آمار مراجعان به مراکز خدمات جامع سلامت و حتی مطب ها نشان می دهد که زنان و دختران مراجعه بیشتر و مردان و پسران مراجعه کمتری دارند.


 
 تاثیر بیماری ها

وی تصریح کرد: در ابتلا به کرونا، بیماری‌های زمینه‌ای مثل دیابت، فشارخون ، قلبی -  عروقی و کلیوی، سرطان ها و بیماری های عصبی موثر هستند و احتمال ابتلا را بالا می‌برند، این بیماری های زمینه ای در مردان و به خصوص میانسالان و سالمندان شدت و وسعت بیشتری دارد‌، بنابراین احتمال ابتلا بالا میرود و مردان به مراقبت های بیشتری نیاز دارند.
 
این کارشناس با بیان این که مسئله بعد رفتارهای ناسالم یا پرخطر در مردان است، اذعان کرد: مصرف دخانیات، مواد مخدر، الکل و رفتارهای جنسی پر خطر، درگیری‌های کاری و اجتماعی، فشارهای مالی، حوادث ترافیکی و شغلی معلول کننده، خشونت بالاتر و مواجهه با مواد شیمیایی در معدن ها، کارخانه ها و آلاینده های هوا در مردان بیشتر است که همه این موارد زمینه ابتلا به بیماری‌های متعدد را فراهم و موجب کاهش ایمنی بدن می شود شرایط ابتلا به بیماری کرونا را مهیا می‌کند.
 
فیروزکوهی با اشاره به اقدامات انجام شده در راستای سلامت مردان بیان کرد: با توجه به تعلل مردان در رسیدگی به سلامت و تغذیه شان، سند ملی سلامت مردان توسط وزارت بهداشت درمان و با همکاری سازمان‌های دولتی و خصوصی و انجمن های علمی در دست تهیه است و در صورت تصویب نهایی امسال اجرای آن آغاز می شود که در این صورت توجه بیشتری به سلامت مردان به عمل خواهد آمد.

وی افزود: همچنین  برنامه سلامت مردان میانسال در پنج دانشگاه اجرا شده است که به سایر دانشگاه‌ها هم ابلاغ خواهد شد، آموزش همگانی در رسانه های ارتباط جمعی و فضای مجازی و برای آگاهی مردان و ترغیب شان به حفظ سلامتی در حال انجام است.
 
این کارشناس تغذیه با اشاره به بیماری هایی که بیشتر مردان را تهدید می کند، گفت: سرطان‌های پروستات، بیضه و مثانه، معده، ریه و روده ها، مشکلات اسکلتی ناشی از کار و بیماری های غیر واگیر مثل دیابت، قلبی - عروقی، فشارخون و چربی بالا از جمله بیماری هایی هست که در مردان شیوع بیشتری دارند.
 

نقش تغذیه
 

فیروزکوهی با اشاره به اهمیت تغذیه در سلامت مردان اذعان کرد: تغذیه مردان اگر منطبق با نیاز آنان به انرژی و نوع شغل، فشارهای روحی و روانی، میزان مواجهه با مواد شیمیایی و آلاینده ها باشد، در سلامت آنها نقش بسیار مهمی دارد.
 
 وی تصریح کرد: مردان برای حفظ سلامتی  باید تنوع غذایی و دریافت انرژی و پروتئین کافی از غذا داشته باشند، در ساعت مشخص وعده‌های غذایی را میل کنند، مواد غذایی حاوی فیبر، آنتی اکسیدان ها، مواد ضد التهاب، مواد حاوی فلاونوئیدها و پروبیوتیک ها در برنامه غذایی شان به اندازه کافی وجود داشته باشد.
 
این کارشناس ادامه داد: برای این قشر از جامعه باید همراه همه وعده های غذایی سبزی یا سالاد وجود داشته باشد،  میوه را در حد دو تا سه واحد در روز مصرف کنند، حبوبات در غذاهای هر روز باشد یا حداقل در هفته دو تا سه بار به شکل عدسی، خوراک لوبیا و غیرو مصرف شود.
 
حذف چربی های مضر

فیروزکوهی با تاکید بر لزوم استفاده از غلات کامل و نان سبوس دار، گفت:  چربی های مصرفی از نوع مفید باشد، مثل روغن زیتون، روغن کنجد و یا روغن های مایع، چرا که وجود اسیدهای چرب ترانس که در چربی‌های جامد وجود دارد، سلامتی و حافظه شان را تهدید می کند.
 
وی تصریح کرد:  مواد پروتئین مفید مثل گوشت های سفید، مرغ و ماهی، تخم مرغ، حبوبات و لبنیات به خصوص انواع کم چرب و  پروبیوتیک آن مفید است، از جوانه ها و  از مغز دانه‌ها استفاده شود، مصرف قارچ ها، گیلاس، توت ها، موز، آووکادو، گوجه فرنگی و زنجبیل  به صورت ویژه توصیه می‌شود.
 
این کارشناس خاطرنشان کرد: مردان باید از مصرف غذاهای پرچرب، تعدد مصرف سرخ کردنی ها، مصرف چربی‌های حیوانی مثل دنبه، گوشت قرمز چرب، غذاهای شور و شوری ها، غذاهای خیلی شیرین، قند و شکر زیاد و سیب‌زمینی سرخ‌کرده پرهیز کنند، تحرک و ورزش در سلامتی و شادابی مردان بسیار مهم است.

انتهای پیام/


کد مطلب: 1235

آدرس مطلب: https://www.sedayebalooch.ir/news/1235/مردان-بیشترین-قربانیان-کرونا-ورزش-تغدیه-مفید-کلید-طلایی-سلامت-آقایان

پایگاه خبری - تحليلی صدای بلوچ
  https://www.sedayebalooch.ir