پرسه معتادان در خیابان ها؛

تنها بندر اقیانوسی کشور فاقد کمپ ماده16/بیش از 2 هزار معتاد متجاهر در چابهار جولان می دهند

صدای بلوچ , 1 تير 1399 ساعت 10:10

همزمان با شیوع کروناویروس درسیستان وبلوچستان شاهد حضور معتادان در پل‌های عابر پیاده و کوچه و خیابان های شهر هستیم به گونه ای که افزون بر 2 هزار معتاد متجاهر در خیابان های چابهار جولان داده و این مهم زمینه گلایه شهروندان را به همراه داشته است.


به گزارش صدای بلوچ به نقل از چهاربهاران، امروز مواد مخدر در همه جای جهان تمام افراد از کودکان و نوجوانان کم سن و سال تا افراد مسن را درگیر خود کرده است و زندگی خوش رنگ آنها را به تباهی و سیاهی تبدیل کرده و در این میان افرادی سودجو که تولید کننده این مواد خانمان سوز هستند را به ثروتی برباد رفته رسانده است.
 
مبارزه با اعتیاد نیازمند زمان و نیروی انسانی فراوان و هزینه های زیاد است تا از جامعه ما رخت بردارد اما آموزش های صحیح از دوران مدرسه، همراهی و مراقبت فرزندان، توجه دولت ها به افراد می تواند تا حد زیادی مانع مبتلا شدن بسیاری نسبت به این مسئله شوند و جامعه ما را از این معظل و خطر دور نگه دارند.
 
در تاریخ 28 خرداد گزارشی از مشکل معتادینی متجاهری که در شهرستان چابهار باعث اخلال در آسایش و آرامش مردم شده است منتشر شد، تا مسئولین مربوطه قدمی برای رفاه حال مردم و زیباسازی چهره شهر برداشته و با همکاری خود مردم این مشکل را حل کنند.
 
جمع آوری 200 معتاد متجاهر در چابهار و دشتیای

حسن تاوانه، رئیس اداره بهزیستی شهرستان چابهار در گفت و گو با خبرنگار چهاربهاران، با اشاره به جمع آوری معتادان متجاهر در شهرستان بیان کرد: تعداد ۲۰۰ نفر از معتادان متجاهر با هماهنگی فرماندار ویژه شهرستان و دادستانی و نیروی انتظامی و پایگاه های سلامت اجتماعی بهزیستی در چابهار و دشتیاری براساس مصوبه ستاد کرونا جمع آوری شد.
 
وی افزود: این افراد به کمپ های ترک اعتیاد امید رهایی طیس و آوای سبز زندگی دشتیاری از۲۰ اسفند تا ۱۵ خرداد سالجاری به منظور مقابله با بیماری منحوس کرونا جمع آوری برای ترک اعتیاد با رعایت پروتکل های بهداشتی بصورت رایگان معرفی شدند
 
‌شهرستان چابهار بیش از ۹ هزار معتاد دارد

رئیس اداره بهزیستی شهرستان چابهار ادامه داد: تعداد آمار کلی معتادان در شهرستان بدلیل قرارگرفتن در محور ترانزیت مواد مخدر به کشورهای عربی و همسایگی با کشور پاکستان و داشتن ۳۰۰ کیلومتر مربع مرز آبی و خاکی ۷ هزار و ۵۰۰ نفر معتاد مرد و هزار و۵۰۰ نفر معتاد زن است
 
وی گفت: از این جمع تعداد نزدیک ۲ هزار نفر آن متجاهر هستند که علاوه بر پاتوق ها در کنار خیابان و بلوارها و کوچه های شهر در حال پرسه زدن هستند
 
شاخص سن اعتیاد ۱۳ سال است

تاوانه اذعان کرد: میانگین سن شروع مصرف مواد مخدر نسبت به گذشته كاهش یافته و به کمتر از 15 سال رسیده است و شاید موضوع كنجكاوی در سن نوجوانی یا باورهای غلط درباره مصرف برخی مواد مخدر باعث این موضوع شده باشد.
 
وی افزود: میانگین سن شروع به مصرف مواد در نوجوانان 15 سال شده است همچنین میانگین سن شروع مصرف سیگار و قلیان به عنوان مواد دروازه‌ای اعتیاد در نوجوانان، ۱۳ سال است.
 
رئیس اداره بهزیستی چابهار یادآور شد: افرادی که مواد مخدر استفاده می‌کنند، بدن ضعیف و سیستم ایمنی ضعیف تری نسبت به افراد عادی دارند همچنین تغذیه بیشتر این افراد مناسب نیست که باعث ضعیف‌تر شدن قوای جسمانی آن‌ها نیز می‌شود.
 
هیچ مورد کرونایی در بین معتادان گزارش نشده است

وی گفت: ولی خوشبختانه در کمپ ها و مراکز زیر مجموعه شهرستان هیچ گونه موارد مشکوک ابتلا به ویروس منحوس کرونا پیدا نشده است.
 
تاوانه اظهار کرد: مراکز فعلی شهرستان دو کمپ ماده ۱۵مردان با ظرفیت ۳۰۰ نفر در چابهار و دشتیاری یک شلتر مردان یک مرکز کاهش آسیب و یک مرکز سرپایی متادون و سه پایگاه سلامت اجتماعی و یک مرکز باشگاه مثبت و یک موبایل سنتر است
 
وی در ادامه به اهمیت راه اندازی کمپ ماده ۱۶ در شهرستان چابهار اشاره کرد و گفت: در قانون آمده کمپ مذکور باید توسط شهرداری ایجاد شود تا معتادان متجاهر به آنجا منتقل شوند، اما در حال حاضر این منطقه فاقد چنین کمپی است از طرفی راه اندازی آن نیز زمان بر است و به تخصیص اعتبار کافی و نیروی انسانی نیاز دارد به همین دلیل بار مسئولیت نگهداری از معتادان متجاهر بر دوش بهزیستی است.
 
رئیس اداره بهزیستی با اشاره به فعالیت و برنامه برای بهبود یافتگان از دام اعتیاد تصریح کرد: بخش قابل توجهی از معضل اعتیاد به بیکاری مربوط است، ایجاد اشتغال برای افراد بهبود یافته از اهمیت بالایی برخوردار است در این زمینه نیازمند همکاری دستگاه های اجرایی هستیم تا بتوانیم زمینه اشتغال آنها را فراهم کنیم.

وی ادامه داد: کارگاه های و شرکت های تولیدی و صنعتی معتادانی را پس از پاکی و بهبودی بکارگیری و بیمه می کنند.

تاوانه با تاکید بر اینکه بهزیستی به بهبود یافتگانی که مهارتی دارند وام اشتغال پرداخت می کند، خاطرنشان کرد: این سازمان آمادگی پرداخت تسهیلات ۵۰ تا۲۰۰ میلیونی تحت عنوان کار فرمایی و بدون بهره بانکی پرداخت خواهد کرد.
 
دستگیری و جمع آوری 27 خرده فروش و معتاد متجاهر در "چابهار" 
 
سرهنگ حیدرعلی کیخای مقدم، فرمانده انتظامي شهرستان چابهار از دستگیری 27 خرده فروش و معتاد متجاهر در اجرای طرح امنیت اجتماعی خبر داد و بیان کرد: پلیس مبارزه با موادمخدر شهرستان چابهار با مشارکت دیگر رده های عملیاتی طرح ارتقاء امنيت اجتماعي با محوریت پاکسازی مناطق آلوده و جمع آوری معتادان پرخطر را طی هفته گذشته به مرحله اجرا گذاشت.
 
وی افزود: در اين طرح پس از شناسایی چند پاتوق معتادان پرخطر طی چند عملیات مجزا 15 معتاد متجاهر جمع آوری 12 خرده فروش حرفه ای مواد مخدر نیز دستگیر و مقادیر ی انواع مواد مکشوفه و آلات استعمال کشف کردند.
 
فرمانده انتظامی شهرستان چابهار با اشاره به استمرار طرح های پاکسازی در مناطق آلوده و برخورد جدی پلیس با سوداگران مرگ و خرده فروشان مواد افیونی خاطر نشان کرد: با هماهنگی قضائی معتادان متجاهر به مراکز ترک اعتیاد معرفی و خرده فروشان دستگیر شده نیز با تشکیل پرونده به مراجع قضائی معرفی شدند.

انتهای پیام/


کد مطلب: 1254

آدرس مطلب: https://www.sedayebalooch.ir/news/1254/تنها-بندر-اقیانوسی-کشور-فاقد-کمپ-ماده16-بیش-2-هزار-معتاد-متجاهر-چابهار-جولان-می-دهند

پایگاه خبری - تحليلی صدای بلوچ
  https://www.sedayebalooch.ir