۱
سه شنبه ۳۱ تير ۱۳۹۹ ساعت ۰۹:۰۸
قسمت اول/

صفر تا صد فناوری 5G؛ با سریع‌ترین اینترنت جهان آشنا شوید

شایعات بسیاری در رابطه با فناوری 5G وجود دارد که با مطلع شدن از ماهیت این نسل از اینترنت می‌توان راه رد کردن آن‌ها را آموخت.
صفر تا صد فناوری 5G؛ با سریع‌ترین اینترنت جهان آشنا شوید
به گزارش صدای بلوچ به نقل از باشگاه خبرنگاران جوان، با انتشار اخبار توسعه فناوری 5G بسیاری از کاربران در دنیا برای دسترسی به این نسل از اینترنت لحظه‌شماری می‌کردند و منتظر عرضه هرچه سریع‌تر آن بودند. اما همزمانی عرضه این فناوری با شیوع ویروس کرونا باعث شد تا برخی افراد سوءاستفاده‌گر با ایجاد تئوری‌های توطئه ذهن کاربران سراسر جهان را درگیر کنند.
یکی از دلایل اصلی گسترش این توطئه‌ها عدم اطلاع کافی افراد از ماهیت این فناوری است. برای مثال، مانور اصلی توطئه‌گران تأثیر فرکانس‌های فناوری 5G بر روی سیستم ایمنی بدن است و بسیاری از اشخاص نیز این مسئله را باور دارند، با این حال باید اظهار داشت که فرکانس ایجاد شده توسط نسل پنجم فناوری اینترنت همراه از فرکانس منتشر شده توسط برج‌های تلفنی کمتر است.
هر آنچه باید از 5G بدانیم
این فناوری در سه قالب عرضه می‌شود که قالب اولیه فرکانسی مشابه به فناوری نسل چهارم دارد که مطابق با ۶۰۰ الی ۷۰۰ مگاهرتز است. قالبی که این فناوری را در سطحی متوسط عرضه می‌کند قدرت فرکانسی مطابق با ۲.۵ الی ۳۷ گیگاهرتز را دارد که در حال حاضر نیز توسط بسیاری از برجک‌های ارتباطی تلفن تولید می‌شود. در آخر قدرتمندترین فرکانس تولید شده توسط نسل پنجم اینترنت همراه تنها ۲۵ الی ۳۹ گیگاهرتز فرکانس دارد.
با وجود آن‌که تحقیقات امکان آسیب‌پذیری بدن انسان توسط فرکانس‌های مختلف را اثبات کرده‌اند، اما این امر تئوری توطئه در رابطه با 5G را به اثبات نمی‌رساند. در واقع تحقیقات همچنین ثابت کرده‌اند که فرکانس‌های مختلف اینترنتی تا ۶۰ گیگاهرتز توانایی عبور از بدن را ندارند و در نتیجه تنها برخورد آن‌ها با لایه خارجی بدن است و نمی‌توانند آسیبی به سیستم امنیتی بدن برسانند. به دنبال همین مسائل تصمیم گرفته شده است گزارشی کامل در رابطه با فناوری پر سر و صدای 5G وضع شود تا کاربران بتوانند با علمی بیشتر شرایط مربوط به این فناوری را بسنجند.
بیشتر بخوانید
اینترنت 5G چیست؟
اینترنت 5G در واقع یک پیشرفت چشمگیر و ستودنی است. این فناوری که به ترجمه تحت‌اللفظی "نسل پنجم" نام دارد عنوانی خلاصه شده از Fifth Generation است. فناوری اینترنت همراه نسل پنجم از اواخر سال ۲۰۱۸ عرضه شد، اما امسال با شیوع ویروس کرونا و گسترش شایعات بیشتر از همیشه سر زبان‌ها قرار گرفت.
باید اظهار داشت که اینترنت همراه نسل پنجم تنها به دلیل افزایش سرعت و توطئه‌ها مورد توجه قرار ندارد؛ مهم‌ترین نکته در رابطه با 5G توسعه فناوری هوشمندسازی شهری است و با کمک نسل جدید اینترنت حالا بسیاری از گجت‌های مختلف می‌توانند همواره به اینترنت متصل شوند و مسیری جدید در دنیای فناوری را آغاز کنند.
امکانات اینترنت 5G
نکاتی در رابطه با اینترنت 5G:
  • تا ۱۰ گیگابایت نرخ ارسال داده در ثانیه؛ این فناوری بین ۱۰ الی ۱۰۰ درصد از 4G و ۴.5G سریع‌تر است
    بیش از ۱۰۰۰ برابر پهنای باند برای هر واحد منطقه
    امکان اتصال دستگاه‌ها به شبکه تا بیش از ۱۰۰ برابر (نسبت به 4G)
    کاهش ۹۰ درصدی در استفاده از انرژی شبکه

سرعت اینترنت 5G چقدر است؟
اینترنت 5G در بهترین حالت ۱۰ گیگابایت بر ثانیه سرعت دارد. این فناوری ۱۰ الی ۱۰۰ درصد سریع‌تر از نسل پیشین خود عمل می‌کند. علت این سرعت بالا استفاده صحیح از پهنای باند و میزان مناسب فرکانس ارسال شده است. شرایط اعمال شده روی این فناوری باعث می‌شود کیفیت اینترنت افزایش پیدا کند و همچنین گنجایش آن گسترش یابد. با این وجود سرعت اینترنت در مکان‌های مختلف یکسان نخواهد بود. برای مثال تحقیق صورت گرفته در آمریکا سرعت اینترنت را در چند محل آزمایش کرده بود.
سرعت اینترنت 5G
نتیجه آزمایش صورت گرفته در شهرهای مختلفف آمریکا به شرح ذیل است:
  • لاس وگاس ۲۲۰ مگابایت بر ثانیه
    لس‌آنجلس ۳۵۰ مگابایت بر ثانیه
    دالاس ۴۵۰ مگابایت بر ثانیه
    شیکاگو ۵۵۰ مگابایت بر ثانیه
    مینیاپولیس ۹۵۰ مگابایت بر ثانیه
این نتایج سرعتی مطابق با ۱۰ الی ۵۰ برابر بیشتر از 4G را به نمایش می‌گذارند.
نرخ پایین تأخیر در 5G چیست؟
فناوری 5G نرخ تأخیر فوق‌العاده کمی را به کاربران خود ارائه می‌دهد. این یعنی تأخیر بین زمان ارسال پیام تا زمان دریافت آن داده از ۲۰۰ میلی‌ثانیه در 4G به ۱ میلی‌ثانیه رسیده است. در حقیقت ارسال هر پیام با فناوری 5G به معنای واقع کلمه یک هزارم ثانیه به طول می‌انجامد. این در حالی است که میانگین واکنش انسان به یک محرکه نمایشی ۲۵۰ میلی‌ثانیه یا همان یک چهارم ثانیه است. اینترنت 5G حالا ۲۵۰ بار از یک انسان سریع‌تر است.
فواید اینترنت 5G
مواردی که می‌توانند استفاده بهینه‌ای از کاهش نرخ تأخیر فناوری نسل پنجم شوند شامل گزینه‌های زیر می‌شوند:
  • ارتباط وسایل نقلیه با وسایل نقلیه دیگر یا با فناوری‌های هوشمند
    توسعه همه‌جانبه بازی‌های واقعیت مجازی
    عمل‌های جراحی از راه دور
    ترجمه همزمان هوش‌های مصنوعی

تفاوت 5G و 4G چیست؟
نسل پنجم شبکه اینترنت‌های بی‌سیم درواقع یک انقلاب در فناوری به حساب می‌آید که دنیای خود را از محدودیت به اینترنت تلفن‌های همراه، به توسعه علم اینترنت اشیاء تغییر داده است. تغییرات اصلی نسل پنجم نسبت به 4G فراتر از سرعت است و با وجود این فناوری اینترنت اشیاء و ارتباطات توسعه فوق‌العاده‌ای را به خود خواهند دید.
توسعه فناوری 5G
برای مثال نرخ تأخیر پایین یک پیشرفت چشمگیر برای گجت‌هایی است که داده‌های خود را به صورت زنده از فضا‌های ابری دریافت می‌کنند. این قابلیت می‌تواند برای اتومبیل‌های خودران بسیار کارآمد باشد. اینترنت نسل جدید همچنین می‌تواند صد برابر بیش از 4G پذیرای دستگاه‌های مختلف باشد. این فناوری قادر است در هر یک کیلومتر مربع از یک میلیون دستگاه پشتیبانی کند. مصرف کم انرژی اینترنت‌های نسل پنج نیز باعث می‌شود گجت‌های مختلف بدون نیاز به کمک انسان فعالیت خود را برای سال‌ها ادامه دهند.
مروری بر فناوری اینترنت‌های بی‌سیم در نسل‌های مختلف
در چهار دهه گذشته گوشی‌های همراه بیش از هر فناوری دیگری زندگی ما انسان‌ها را تغییر داده‌اند و می‌توان گفت خود این گجت‌ها نیز بیشترین تغییرات را به خود دیده‌اند. این انقلاب‌های فناوری نحوه زندگی انسان را تا ابد با تحول مواجه کرده است و دسترسی افراد را به موارد زیادی باز گذاشته است. در ادامه مروری بر نسل‌های مختلف فناوری‌ها صورت گرفته تا کاربران بدانند هر نسل با خود چه امکاناتی را به همراه داشت و چه تغییراتی را به وجود آورد.
  • اینترنت نسل اول یا همان 1G، آغاز راه شبکه اینترنت‌های بی‌سیم در سال ۱۹۷۹ بود و قابلیت برقراری تماس را به زندگی انسان‌ها آورد.
    نسل دوم اینترنت‌های بی‌سیم، 2G، به افراد این امکان را داد که از سال ۱۹۹۱ به بعد برای یکدیگر پیام متنی ارسال کنند.
    فناوری 2.5G و 2.75G امکاناتی بیشتر همانند GPRS و EDGE را به بازار آورد.
    نسل سوم اینترنت، 3G، در سال ۱۹۹۸۸ با توسعه اینترنت ارتباط گوشی‌های همراه را گسترش داد.
    در ادامه فناوری 3.5G، برای بار اول اینترنت را به گوشی‌های همراه آورد و مرز‌های ارتباط را جابه‌جا کرد.
    سپس در سال ۲۰۰۸، نسل چهارم اینترنت امکان ارسال تمامی نوع داده‌ها را فراهم کرد.
    نسل 4G LTE نیز سرعت فناوری سال ۲۰۰۸ را دو برابر کرد و دسترسی کاربران را افزایش داد.
    حالا نسل پنجم شبکه اینترنتی تمامی مرز‌ها را رد کرده و محدودیت اتصال به گوشی‌های همراه را از میان برداشته است. این فناوری حالا دیگر با تمامی گجت‌های هوشمند در ارتباط خواهد بود.
گزارش از امین وصالی
انتهای پیام/
کد مطلب: 1447
مرجع : صدای بلوچ
نام شما
آدرس ايميل شما