۰
يکشنبه ۸ ارديبهشت ۱۳۹۸ ساعت ۱۰:۳۲
در گفتگو با کارشناس و تحلیل گر مسائل شبه قاره مطرح شد؛

مقابله با گروهک های تروریستی مهمترین دستاوردهای سفر عمران خان/ مردم ایران و پاکستان خواهان روابط دوستانه دو کشور هستند

کارشناس مسائل منطقه با بیان اینکه سفر عمران خان به ایران فرصت خوبی برای دو طرف است، گفت: مهمترین دستاورد این سفر توافق بر سر مقابله با گروهک های تروریستی و تشکیل نیروی مشترک واکنش سریع در برابر این گروهک ها بود.
مقابله با گروهک های تروریستی مهمترین دستاوردهای سفر عمران خان/ مردم ایران و پاکستان خواهان روابط دوستانه دو کشور هستند
به گزارش صدای بلوچ، پیر محمد ملازهی در گفت و گو با خبرنگار عصرهامون، با اشاره به مهمترین دستاورد های سفر عمران خان به ایران، گفت: دستاورد های این سفر را می توان از دو زاویه بررسی کرد، که اولی نگاه ایران به این سفر و دومین زاویه نیز نگاه پاکستان به این سفر و اهداف آن است.

وی افزود: پاکستانی ها کاملا از اهداف این سفر راضی هستند به گونه ای که به بیشتر اهداف علنی و غیرعلنی خود دست یافتند به گونه ای که مسئله ناامنی های مرزی که به یکی از مهمتری مسائل و اختلافات دو کشور بود تا حدی با پیشنهادات متقابل و اعتماد سازی نسبی دو طرف حل شد که پاکستان از این مورد راضی است.

این کارشناس و تحلیل گر مسائل شبه قاره با اشاره به دیگر مسائل مورد بحث در این سفر، بیان کرد: مسائل تجاری و اقتصادی در درجه دوم مباحث دو کشور پاکستان و ایران در این سفر مطرح شد تا دو کشور با یکدیگر تجارت کرده و روابط اقتصادی خود را گسترش دهند که این مهم به سود این دو همسایه دیرینه خواهد بود.

وی ادامه داد: با توجه به اینکه در این سفر توافق شد که چیزی در حدود 5میلیارد دلار در سال میان دو کشور ایران و پاکستان معاملات تجاری صورت بگیرد هر دو کشور به منافع خاص خود دست پیدا خواهند کرد و هر دو کشور برنده خواهند شد.
 


تحریم های آمریکا موجب استحکام دوستی ایران و پاکستان می شود
ملازهی تحریم های آمریکا را عاملی برای استحکام مبادلات اقتصادی ایران و پاکستان دانست و اذعان کرد: در شرایط موجود که آمریکایی ها به دنبال وضع تحریم های بیشتر و فشار بر ایران هستند این رابطه می توان کارگشا باشد به گونه ای که حتی کالاهای مورد نیاز ایران توسط پاکستان خریداری شده و به عنوان واسطه آنها را از جاده، راه آهن و حتی خطوط دریایی در اختیار ما قرار گیرد و علاوه بر آن تولیدات و امکانات اقتصادی خود را به بازار ایران صادر کند.

 وی خاطرنشان کرد: در بحث سرمایه گذاری نیز مباحثی مطرح شد تا دو کشور بتوانند در مناطقی که منافع مشترک برای دو طرف دارد سرمایه گذاری کنند.

این استاد دانشگاه با تاکید بر اینکه مقابله با گروهک های تروریستی یکی مهمترین دستاوردهای سفر عمران خان به ایران است، تصریح کرد: در بخش امنیتی دو کشور به توافق رسیده اند که با نیروی مشترک و پایگاه های نظامی و تبادل اطلاعات به مقابله با گروهک های تروریستی بپردازند که این موضوع را می توان در سخنان حسن روحانی مشاهده کرد چرا که رئیس جمهور ایران خواهان تشکیل نیروی مشترک واکنش سریع میان دو کشور ایران و پاکستان شد تا هرگونه اقدامات تروریستی در ایران و پاکستان را با قدرت پاسخ دهد.

وی با اظهار امیدواری نسبت به این مسئله که سفر عمران خان به ایران موجب تغییر رویه در کار دو بندر گوادر و چابهار شود، گفت: بندر چابهار و گوادر هم می توانند مکمل هم باشند هم دو رقیب جدی برای یکدیگر، اگر از هر زاویه ای به این موضوع بنگریم به یک نتیجه می رسیم، در ایران متاسفانه نگاه رقابتی است و با توجه به اینکه بندر چابهار با قرارداد های بی بازگشت به هندوستان سپرده شده و در گوادر چین سرمایه گذاری کرده نوعی رقابت های هند و چین وارد میدان شده و مانع از پیشرفت می شود هرچند چینی ها به دنبال همکاری این دو بندر هستند به گونه ای که حتی اظهار تمایل کرده اند تا با راه اندازی خط آهن از گوادر به چابهار به نوعی این دو بندر مهم را بهم پیوند بدهند و حتی در چابهار سرمایه گذاری کنند.
 


ریاض نسبت به هر دیداری میان تهران و اسلام آباد حساسیت منفی دارد
ملازهی همچنین با اشاره اینکه سعودی ها نسبت به این سفر واکنش منفی نشان دادند، افزود: عربستان با ایران مشکلات جدی و رقابت های عمیقی دارد به گونه ای که از سطح رقابت سیاسی بالاتر رفته است و در برخی مناطق چون سوریه و یمن دو کشور وارد جنگ نیابتی شده اند و حتی ممکن است اگر این مشکلات حل نشود در آینده نزدیک دو کشور ایران و عربستان به رویارویی مستقیم وارد شوند به همین دلیل برایشان سخت است که همکاری ایران و پاکستان را بپذیرند.

وی بیان کرد: هرچند پاکستان کشوری بزرگ و قدرتمند است و می تواند توازن میان روابط خود با ایران و عربستان را برقرار کندو علاوه بر این به نظر می آید که عمران خان در سفر به ایران و دیدارهای قبلی که با مقامات عربستانی داشته به نوعی به دنبال میانجی گری میان تهران و ریاض است تا مسئله مشکلات دو کشور مورد توجه قرار گیرد و ایران و عربستان در کنار هم بنشینند که نتیجه آن بی شک در همین مذاکرات تهران مشخص شده است.

این کارشناس مسائل منطقه ای با بیان این مطلب که ایران نیز می تواند نقش میانجی گری میان هند و پاکستان ایفا کند، ادامه داد: همان مشکلاتی که ایران و عربستان با هم دارند در وسعت و عمق بیشتر میان دهلی نو و اسلام آباد قرار دارد به گونه ای که درست است ایران و عربستان با یکدیگر رقابت ایدئولوژیکی دارند اما هند و پاکستان بارها از سال 1947 تاکنون سه بار با هم وارد جنگ شده و بر سر مسئله کشمیر مشکلی اساسی دارند و در حال حاضر نیز نیروهای سازمان ملل به عنوان میانجی در منطقه حاضر هستند و خط مرزی شکننده است.
 


ایران می تواند میان هند و پاکستان میانجی گری کند
وی خاطرنشان کرد: همین مناسبات گسترده ایران و هند و روابط خوب ایران و پاکستان می تواند موجب شود تا تهران به عنوان میانجی دهلی نو و اسلام آباد را بر سر یک میز بنشاند تا با یکدیگر توافق کنند تا مشکلات موجود آنان حل شود و ایران نیز در این میان به سود خوب تجاری و سیاسی دست یافته و نقش خود به عنوان یک کشور تاثیر گذار در منطقه را مستحکم کند.

ملازهی سفر عمران خان به تهران را موفقیت آمیز دانست و گفت: به طور کلی این سفر موفقیت آمیز بود و باعث استحکام دوستی و اعتماد دو کشور شد چرا که همواره در مرزهای بلوچستان ایران و پاکستان به دلیل فعالیت گروهک های تروریستی، بی اعتمادی هایی به وجود آمده بود، ایران همواره نسبت به حمایت پاکستان از گروهک های تروریستی گلایه مند بوده و از آن سو نیز در برخی مواقع پاکستان نیز مدعی بوده که گروهک های تروریستی فعال در خاک پاکستان از خاک ایران وارد این کشور شده و به فعالیت در منطقه مشغول هستند که حتی پیش از سفر عمران خان به ایران 14 سرباز پاکستانی را کشتند.

 وی اذعان کرد: عمران خان در این سفر به دنبال اعتماد سازی بود تاجایی که اسلام آباد اعلام آمادگی کرد تا با گروهک های تروریستی برخورد کند و با ایران کاملا همکاری داشته باشد حال اگر این سخنان و اعتماد سازی ها به مرحله عمل برسد و دو کشور با اتحاد و ایجاد نیروی واکنش سریع مشترک با گروهک های رادیکال و تروریستی مبارزه کنند علاوه بر اینکه روابط تا حدودی لکه دار شده گذشته مستحکم خواهد شد، مبارزه با تروریست های فعال در منطقه نیز شکلی منسجم به خود گرفته و به نوعی کار آنان یکسره خواهد شد.


 
مردم ایران و پاکستان خواهان روابط دوستانه دو کشور هستند
این استاد دانشگاه با تاکید بر اینکه افکار عمومی پاکستان همواره هم راستا با ایران است، بیان کرد: از گذشته دور تاکنون به دلیل اشتراکات فرهنگی، دینی، منطقه ای و قومی میان پاکستان و ایران، مردم این دو کشور با هم نزدیکی زیادی داشته اند به گونه ای که ایران اولین کشوری بود که در سال 1947 استقلال پاکستان را به رسمیت شناخت و پاکستان نیز پس از پیروزی انقلاب اسلامی ایران در 1357 به عنوان اولین کشوری بود که جمهوری اسلامی ایران را به رسمیت شناخت.

وی افزود: بیش از 30درصد از جمعیت 220میلیون نفری پاکستان را  شیعیان تشکیل داده اند که نزدیکی مذهبی و فرهنگی بالایی با مردم ایران دارند که این پیوندهای نزدیک کلی موجب شده تا در هر نگاه و محاسبه ای میان مردم دو کشور نگاه مثبتی نسبت به یکدیگر دیده شود و هر دو طرف خواهان ارتباط بیشتر و نزدیکتر با هم باشند.

ملازهی در پایان با تاکید بر اینکه ملت ایران و پاکستان در بسیاری از مواقع تاریخی یک کشور واحد زندگی می کردند، تصریح کرد: به طور کلی بسیاری از چنین اشتراکات را می توان یافت که تهران و اسلام آباد را در کنار یکدیگر قرار داده و افکار عمومی دو کشور نیز خواهان این نزدیکی بیشتر هستند و بی شک در آینده نزدیک شاهد روابط بهتر و صمیمی تری میان این دو همسایه دیرین خواهیم بود.
 

انتهای پیام/
کد مطلب: 275
مرجع : صدای بلوچ
نام شما
آدرس ايميل شما