۰
چهارشنبه ۱۵ خرداد ۱۳۹۸ ساعت ۰۶:۴۵
یک کارشناس سیاسی:

انقلاب اسلامی برخواسته از قیام 15 خرداد است/ رژیم شاهنشاهی با تفکر اسلامی مخالف بود

یک کارشناس سیاسی گفت:انقلاب اسلامی برخواسته از قیام 15 خرداد سال 1342 بوده است.
انقلاب اسلامی برخواسته از قیام 15 خرداد است/ رژیم شاهنشاهی با تفکر اسلامی مخالف بود
رضا خادمی در گفتگو با خبرنگار صدای بلوچ با اشاره به فرارسیدن سالروز قیام 15 خرداد، بیان کرد: اگر پانزده خرداد ماه سال 42 را بررسی کنیم به این نکته می رسیم که ریشه این روز در مخالفت رژیم شاهنشاهی با اسلام و تکلیف اسلامی بود.

این کارشناس سیاسی گفت: رژیم شاهنشاهی با تفکر اسلامی مخالف بود؛ تعطیلی مجالس اسلامی حتی سوگواری سرور و سالار شهیدان امام حسین(ع) از جمله حرکات ضد اسلامی رژیم شاه بود.

وی عنوان کرد: هر کسی در آن زمان مجالس مذهبی را برگزار می کرد دستگیر و با او برخورد می شد، عوامل رژیم شاهنشاهی حتی از روحانیون تعهد می گرفتند که در خطبه های خود حرفی علیه شاه و رژیم صهیونیستی نزنند.

خادمی افزود: بی بند و باری در جامعه توسط رژیم شاهنشاهی رواج یافته بود؛ وضعیت به گونه ای شده بود که شعارهای دینی در جامعه تعطیل شده بود و حوزه های علمیه و دانشگاهها حق هیچ گونه اظهار نظر در مورد مسائل سیاسی را نداشتند.

وی اضافه کرد: آیت الله العظمی بروجردی برای توسعه حوزه های علمیه در آن زمان برنامه های ویژه ای داشت، این امر باعث شده بود که بارها این فقیه وارسته توسط رژیم شاهنشاهی تحت فشار قرار گیرد.

این کارشناس سیاسی عنوان کرد: تلاشهای آیت الله بروجردی و امام خمینی(ره) تا حدودی توانست موجب سر پا نگه داشتن حوزه های علمیه شود.

وی ادامه داد: قیام 15 خرداد 42 توانست به خواسته ها و آرزوهای دیرینه همه توده های مردمی در مخالفت با رژیم 2500 ساله شاهنشاهی جهت دهد و به نوعی موجب انسجام بخشی و وحدت رویه در حركت و جنبش های بعدی مردم شد.

وی تصریح کرد: اثربخشی و تاثیرگذاری فراوان این قیام خونین به عنوان سرمنشا و سرآغاز تحولات اساسی و سیاسی در ایران بود، بسیاری از آرمانها و اندیشه های بزرگ امام و شكل گیری نهضت اصلی ایشان در انقلاب اسلامی نشات گرفته و برخواسته از همین قیام 15خرداد 42 بود.

خادمی گفت: در حقیقت شكل گیری قیام 15 خرداد 1342 در حقیقت ناشی از بینش عمیق سیاسی و دینی حضرت امام (ره) بوده است.

این کارشناس سیاسی خاطرنشان کرد: تثبیت مرجعیت و رهبری امام خمینی با محوریت ولایت فقیه و ارزش ها و تفكرات دینی و حركت ها و جنبش های انقلابی و مردمی بر پایه فرهنگ اصیل ایرانی و اسلامی نیز از مهمترین پیامدهای بعد از قیام 15 خرداد بوده است.

انتهای پیام/

 
کد مطلب: 351
مرجع : صدای بلوچ
نام شما
آدرس ايميل شما