گوهری گران در دل صدف کویر دلگان؛

آبگرم کنتی؛ جاذبه ای کمتر دیده شده در سیستان و بلوچستان

صدای بلوچ , 7 آذر 1398 ساعت 6:39

سیستان و بلوچستان، سرزمین عجایب ایران و یکی از ناشناخته ترین نقاط جهان است که پتانسیل بالایی در جذب توریست و درآمدزایی از این طریق را داراست. یکی از این نقاط آبگرم کنتی در جنوب این استان است که به عقیده بسیاری از کارشناسان استحمام با آب آن خواص درمانی بسیار زیادی به خصوص برای بیماری های پوستی دارد.


  به گزارش صدای بلوچ، پیشرفت علم و تکنولوژی اگرچه در سال های اخیر زمینه ساز معرفی بخش هایی از مناطق بکر و زیبای سیستان وبلوچستان برای استفاده عموم مردم و گردشگران شده، اما در کمال تعجب هستند هنوز اماکنی که حتی برای بسیاری از بومیان خود این منطقه نیز ناشناخته اند و وجود 5 چشمه آبگرم در شهرستان دلگان یکی از آن ها است.

هرکدام از این چشمه های آبگرم نه تنها به عنوان یکی از جاذبه ها گردشگری شهرستان دلگان محسوب می شوند بلکه مقصد گردشگری خوبی برای استان سیستان و بلوچستان هستند. ظرفیتی منحصر به فرد که می تواند به راحتی این شهرستان جنوبی در سیستان و بلوچستان را در لیست مقاصد جذاب برای گردشگرانی که به این استان کشور سفر می کنند، تبدیل کن.

خواص درمانی هر یک از این چشمه ها به سبب تفاوت در نوع و میزان املاح و مواد معدنی موجود در آب شان با هم متفاوت است. کارشناسان بر این باورند که استحمام در این چشمه های آبگرم، اثرات متعددی از جمله خاصیت آرام بخشی دارد و باعث تسکین دردهای عصبی، رماتیسمی و مفصلی می شود. داروخانه ای طبیعی که می توان با دقایقی استحمام در آن بدون نیاز به وجود هیچ تجهیزات خاصی علاوه بر تسکین دردهای مختلف، نهایت لذت را از حضور در دل طبیعت هم برد.

چشمه آبگرم کنتی، یکی از همین چشمه های پنج گانه است که به عنوان یکی از مهم ترین جاذبه های گردشگری استان پهناور سیستان و بلوچستان در آن منطقه به حساب می آید؛ کنتی (coonte) نام منطقه ای گردشگری در 25 کیلومتری شمال غرب گلمورتی در مسیر جاده دهستان هودیان شهرستان دلگان واقع شده که از سمت شمال به دهستان هودیان، از شرق به دره آهو، از جنوب به روستای هیت کلیر و جاده دلگان به رودبار جنوب و غرب هم به آبگرم "وادی" محدود می شود.

این چشمه در بالای تپه ماهورها، در فاصله 160 کیلومتری شمال غرب ایرانشهر و 25 کیلومتری شمال شرقی دلگان در مسیر جاده آسفالت دلگان- هودیان واقع شده است. دبی خروج آب از چشمه کنتی 3 لیتر در ثانیه و میزان حرارت آن 40 درجه سانتی گراد است و دارای خواص درمانی بسیار است. اهالی منطقه با احداث کانالی سرپوشیده، آب این چشمه را به پایین دست و داخل حوضی هدایت کرده اند و از آن برای استحمام و امور کشاورزی استفاده می کنند.

رسول عبداللهی از اهالی این منطقه در گفتگو با خبرنگار صدای بلوچ گفت: شهرستان دلگان اماکن گردشگری زیادی دارد و یکی از آنها آبگرم کنتی است که مردم از جای جای این شهرستان و حتی برخی از نقاط مختلف استان جهت تماشا و درمان خود به این آبگرم سفر می کنند.

وی با بیان اینکه استحمام در این آبگرم خاصیت درمانی بسیار زیادی به خصوص برای بیماری های پوستی دارد، افزود: علی رغم اینکه این منطقه همه ساله گردشگران زیادی را به خود جذب می کند، اما متاسفانه هیچگونه امکانات رفاهی برای توقف گردشگران در اطراف این آبگرم وجود ندارد.

عبداللهی در پایان با تاکید بر لزوم توجه هر چه بیشتر مسئولان بر تأمین زیرساخت های لازم جهت گسترش صنعت توریسم در این منطقه اظهار کرد: انتظار می رود مسئولان امر نسبت به فراهم نمودن امکاناتی برای رفاه حال گردشگران در اطراف این منطقه که مانند جواهری در دل صدف کویردلگان است، اقدام کنند.

اعظم بامری، رییس اداره میراث فرهنگی و گردشگری شهرستان دلگان در گفتگو با خبرنگار صدای بلوچ بیان کرد: مردم این منطقه از دیرباز برای درمان دردهای پوستی خود به آبگرم کنتی که در مسیر دهستان هودیان شهرستان دلگان قرار دارد، راجعه می کنند اما این منطقه زیبا و گردشگری که آب آن خاصیت درمانی و پزشکی دارد، برای بسیاری از مردم استان سیستان و بلوچستان و کشورمان بکر و ناشناخته است.

وی افزود: در واقع در آبگرم کنتی، 2 چشمه در فاصله 300 متری یکدیگر قرار دارند و هر کدام از آنها درمان امراض پوستی است.

این مقام مسئول همچنین خاطرنشان کرد: آبگرم کنتی می تواند به یکی از مقاصد جذاب برای گردشگران استان تبدیل شود.

این چشمه برای تجهیز به دوش حمام و سایر ملزومات لازم برای ارائه خدمات بهتر و شایسته به گردشگران و فراهم سازی مقدمات برای حضور هر چه بیشتر آن ها نیازمند تخصیص بودجه و توجه مسئولان مرکز استان و حتی کشور را دارد.

انتهای پیام/


کد مطلب: 678

آدرس مطلب: https://www.sedayebalooch.ir/news/678/آبگرم-کنتی-جاذبه-کمتر-دیده-شده-سیستان-بلوچستان

پایگاه خبری - تحليلی صدای بلوچ
  https://www.sedayebalooch.ir