۰
پنجشنبه ۱۱ بهمن ۱۳۹۷ ساعت ۰۷:۰۲
گزارشی از خدمات انقلاب اسلامی؛

«کپر» تنها سرپناه مردم در دوران پهلوی بود/ انقلاب خانه سازی نظام اسلامی در شهرستان دلگان/ ساخت ۶ هزار و ۶۰۰ مسکن

در حالی در دوران پهلوی اغلب مردم دلگان در «کپر» زندگی میکردند که پس از پیروزی انقلاب ۶ هزار و ۶۰۰ منزل مسکونی توسط نهادهای انقلابی ساخته شده است.
«کپر» تنها سرپناه مردم در دوران پهلوی بود/ انقلاب خانه سازی نظام اسلامی در شهرستان دلگان/ ساخت ۶ هزار و ۶۰۰ مسکن
به گزارش صدای بلوچ، در دوران پهلوی محل زندگی همه مردم شهرستان دلگان سیستان و بلوچستان از کپر بوده است، شاید کمتر از یک درصد از مردم این منطقه در اتاق های گلی زندگی میکردند؛ خانه هایی به شکل مربع مستطیل که از خشت و کاه گل ساخته شده بود.
شیخی قنبری از اهالی گنبد شهرستان دلگان در گفتگو با خبرنگار صدای بلوچ اظهار کرد: مردم این منطقه در دوران پهلوی از کمترین امکانات ابتدایی برای زندگی بی بهره بودند، محل زندگی همه مردم کپرهایی بود که از چوب و برگ درخت خرما ساخته شده بود که زندگی در آن ها بسیار سخت و طاقت فرسا بود.

وی افزود: این کپرها از استحکام لازم برخوردار نبود به نحوی که با بارش باران همه لوازم خانه خیس می شد و یا در تابستان در آن بسیار گرم بود.
این معتمد طایفه قنبری عنوان کرد: مردم محروم و مستضعف این منطقه در دوران طاغوت توان ساخت خانه و سرپناهی رانداشتند ، رژیم پهلوی از آنها هم هیچ حمایتی نمیکرد. وی ادامه داد: در آن دوران خفقان تنها معدود افرادی بودند که فقط یک اتاق گلی (به شکل مربع مستطیل و با سقفی از چوب خرما) داشته اند.
وی اضافه کرد: منطقه دلگان سیستان و بلوچستان بعد از پیروزی انقلاب اسلامی ایران در سال ۱۳۵۷ یکشبه دگرگون نشده است،اما کسی که این منطقه را در گذشته دیده و پس از ۴۰ سال دوباره آن را می بیند از دیدن چهره جدید این شهرستان ناگهان یکه می خورد.

این معتمد طایفه قنبری گفت: اولاً آن خانه های کپری دیگر وجود ندارد، به جای خانه های کپری و گلی منازلی با طرح های جدید و عمدتا با همکاری مردم و بنیاد مسکن انقلاب اسلامی ایجاد شده است.
علی بامری یکی دیگر از اهالی این منطقه در گفتگو با خبرنگار ما اظهار کرد: با پیروزی انقلاب اسلامی، فعالیت های گسترده ای برای پیشرفت و آبادانی دلگان که در آن دوران یک روستا زیر نظر ایرانشهر بود، از سوی نهادهای انقلابی نظیر جهاد سازندگی، سپاه پاسداران، بنیاد مسکن و کمیته امداد امام خمینی (ره) صورت گرفت.
وی افزود: فعالیت های جهاد سازندگی زیربنایی و مشاوره به مردم برای ساخت خانه در مناطق روستایی این منطقه محروم کشور بود.

بامری ادامه داد: در دوران پهلوی که اکثر خانه های منطقه دلگان از جنس کپر و معدودی هم خانه گلی بود، پس از پیروزی انقلاب اسلامی جای خود را به منازل استانداردی داده است که یا با مشاوره جهاد سازندگی و بنیاد مسکن و یا مستقیم توسط این دو نهاد انقلابی ساخته شد.
وی خاطرنشان کرد: می توان گفت پس از پیروزی انقلاب اسلامی در بخش خانه سازی منطقه دلگان انقلابی رخ داده است این را می شود با نگاه اجمالی به تصاویر دوران پهلوی و تصاویر اکنون دید.
فداحسین سرگلزایی فرمانده ناحیه سپاه شهرستان دلگان در گفتگو با خبرنگار پایگاه خبری صدای بلوچ بیان کرد: از زمان راه اندازی ناحیه مقاومت بسیج در این شهرستان در سال ۸۹ تاکنون ۱۰۰ منزل مسکونی برای محرومان و مستضعفان توسط سپاه پاسداران ساخته شده است.
وی افزود: در حال حاضر ناحیه مقاومت بسیج سپاه دلگان در حال ساخت تعداد زیادی منزل مسکونی برای محرومان و مستضعفان این شهرستان است.

عبدالرحمن بزمانی مدیر کمیته امداد امام خمینی (ره) دلگان در گفتگو با خبرنگار ما اظهار کرد: از ابتدای پیروزی انقلاب اسلامی تاکنون یک هزار و ۲۰۰ منزل مسکونی برای افراد مستضعف و بی بضاعت این شهرستان که تحت پوشش هستند، ساخته شده است.
حقانی مدیر بنیاد مسکن شهرستان دلگان در گفتگو با خبرنگار صدای بلوچ اظهار کرد: کل ساختمان های احداثی بنیاد مسکن شهرستان دلگان از اول انقلاب تاکنون ۵ هزار و ۳۱۵ واحد مسکونی است.
این مسئول خاطرنشان کرد: در دوران پهلوی حتی یک مسکن برای مردم محروم و مستضعف شهرستان دلگان ساخته نشده بود.
انتهای پیام/
کد مطلب: 93
مرجع : صدای بلوچ
نام شما
آدرس ايميل شما