۰
يکشنبه ۲۱ اسفند ۱۴۰۱ ساعت ۰۸:۰۰
طلای سبزی که در دل کویر می‌درخشد؛

تالابی شگفت‌انگیز و ناشناخته در جنوب‌شرق

جنگل دلگان قدیم و تالاب هیروک از مناظر شگفت‌انگیز گردشگری جنوب سیستان و بلوچستان است.
تالابی شگفت‌انگیز و ناشناخته در جنوب‌شرق
به گزارش صدای بلوچ، جای‌جای کشور عزیزمان پر از نقاط گردشگری و بکری است که تاکنون نه تنها برای بسیاری از هموطنانمان ناشناخته‌ باشد بلکه برای بسیاری از هم‌استانی‌ها هم ناشناخته است.
 
دلگان این استان هم مناظر گردشگری فراوانی دارد که برای بسیاری از هم‌استانی‌ها و هموطنانمان ناشناخته باقی مانده است؛ جنگل و تالاب دلگان قدیم یا همان هیروک یکی از نقاط دیدنی این شهرستان است.
 
این جنگل بکر و شگفت انگیز که در دلگان قدیم واقع شده، پوشیده از درختان گرمسیری و پوشش خاص گیاهی است که نمونه آن را در کمتر جایی از استان پهناور سیستان وبلوچستان مشاهده می کنید.
مجید رخشانی دهیار روستای چاه‌محمد شهرستان دلگان در گفتگو با خبرنگار ما بیان کرد: جنگل دلگان قدیم در ۳ کیلومتری جنوب روستای چاه‌محمد شهرستان دلگان و در مجاورت تالاب هیروک قرار دارد.
 
وی ادامه داد: با بارش‌های پاییزی و زمستانی، جنگل دلگان قدیم و پوشش گیاهی اطراف آن سرسبز می شود؛در این جنگل چندین نمونه گیاه و درخت که عمدتا مخصوص مناطق گرمسیری است، یافت می‌شود.
 
دهیار روستای چاه‌محمد عنوان کرد: جنگل دلگان قدیم محل کوچ عشایر روستاهای اطراف این جنگل شگفت‌انگیز که مانند طلا و جواهری سبز در دل کویر می‌درخشد، هم است.
 
رخشانی اظهار کرد: عشایر این منطقه از اواسط فصل زمستان تا اواسط فروردین، خود به همراه دام‌هایشان به اطراف جنگل دلگان قدیم کوچ می‌کنند.
 
وی تصریح کرد: البته عشایر روستاهای اطراف جنگل دلگان قدیم، با توجه به پوشش گیاهی غنی این منطقه، در سایر فصل هم دام های خود را به حاشیه تالاب هیروک می برند.
هادی بامری عضو شورای اسلامی روستای چاه‌محمد در گفتگو با خبرنگار ما بیان کرد: تالاب هیروک در مجاورت جنگل دلگان قدیم واقع شده است؛ این تالاب با رودخانه های فصلی تغذیه می شود.
 
وی عنوان کرد: در فصول پاییز و زمستان و همچنین تا اواسط بهار، با توجه به سردی و خنکی هوا، با هر بار پر شدن این تالاب، تا چند ماه آب دارد.
 
عضو شورای اسلامی روستای چاه‌محمد گفت: از یک سو جنگل و از سویی دشت جازموریان و از سویی دیگر، نخل‌های باقی مانده از دلگان قدیم، مناظر بسیار زیبا و شگفت انگیزی را خلق می کند.
بامری خاطرنشان کرد: فاصله روستای چاه‌محمد تا جنگل دلگان قدیم و تالاب هیروک، بین ۳ تا ۵ کیلومتر است، اما مسیر آن نه تنها آسفالت نیست، بلکه نامناسب و تا حدودی برای عبور‌ومرور دشوار است.
 
وی خاطرنشان کرد: می‌طلبد که مسئولان اداره راه نسبت به ترمیم، زیرسازی، اصلاح و یا آسفالت مسیر چاه محمد به جنگل دلگان قدیم و تالاب هیروک اقدام کنند.
 
انتهای‌خبر/م.ب
کد مطلب: 1798
مرجع : صدای بلوچ
نام شما
آدرس ايميل شما