۰
پنجشنبه ۱۰ فروردين ۱۴۰۲ ساعت ۰۸:۰۹
مسابقه تجمل و چشم‌ و همچشمی، رسوم محلی عروسی‌ها را تغییر داد؛

بدعت‌های ناپسند جایگزین رسوم زیبای جشن‌های ازدواج در دلگان

جشن ازدواج به شکل‌های مختلفی در سراسر دنیا، کشورمان و استان سیستان و بلوچستان برگزار می‌شود؛ رسومی که برخی از آن‌ها نشان از اصالت قوم‌های بلوچ و سیستانی است.
بدعت‌های ناپسند جایگزین رسوم زیبای جشن‌های ازدواج در دلگان
به گزارش پایگاه خبری صدای بلوچ، در شهرستان دلگان جشن ازدواج از قدیم‌الایام به رسم قوم بلوچ برگزار می‌شود، اما در سال‌های اخیر بدعت‌های زشت و ناپسندی چاشنی و در موارد بسیاری رسوم زیبا و جالب عروسی‌های این منطقه شده است.
 
تیراندازی در مراسم عروسی، حضور خواننده‌های زن و گاهی هم رقص، نمایش لباس و طلا‌های چند ده میلیونی، استعمال مواد مخدر و سیگار، سرو مشروبات الکی، اجرای نور و... که هر کدام هم بدعتی ناپسند است و هم هزینه‌های زیادی برای خانواده‌ها دارد و هم اینکه مسابقه تجمل و اسراف برخی از عروسی‌ها را از رونق انداخته است.
 
ناصر بامری یکی از اهالی منطقه دلگان به خبرنگار ما گفت: در سال‌های اخیر برخی از افراد خواننده‌ها و در مواردی معدود برخی هم رقاصه‌های زن را برای جشن‌های ازدواج در این منطقه می‌آورند.
 
وی ادامه داد: متأسفانه در برخی از عروسی‌ها هم مشروبات الکلی بین عده‌ای خاص از مهمانان پخش می‌کنند، البته تعداد کم ولی همین مقدار هم باید زنگ هشداری برای مردم و مسئولان باشد.
 
بامری عنوان کرد: توزیع و استعمال مواد مخدر یکی از بدعت‌های رواج یافته در اغلب جشن‌های ازدواج است که متأسفانه برای عده‌ای به عنوان یکی از رسوم رواج یافته که می‌طلبد مردم این منطقه با آن مقابله کنند.
 
کاظم بامری یکی دیگر از اهالی این منطقه به خبرنگار ما گفت: تیراندازی با سلاح‌های گرم غیرمجاز بدعت زشت و تقبیح شده‌ای که از چندین سال قبل در مراسمات عروسی جنوب سیستان و بلوچستان مرسوم شده است.
 
وی ادامه داد: بدعتی که نه تنها بساط آن جمع نشد بلکه در برخی از مناطق سیستان و بلوچستان حادتر شده است به گونه‌ای که در اغلب این مراسمات عروسی چندین هزار فشنگ مصرف می‌شود.
 
رسوم غلط و غیر اسلامی مراسمات عروسی سیستان و بلوچستان روند رو به رشدی را طی می‌کند
 
بامری عنوان کرد: در حالی این روز‌ها گسترش چنین رسوم غلط و غیر اسلامی در سیستان و بلوچستان روند رو به رشدی را طی می‌کند که بار‌ها با همین حرکت افراد سهل انگار و بی‌توجه که در برخی موارد به دلیل مصرف مشروبات الکلی هیچ کنترلی بر رفتار خود نداشته‌اند شادی‌ها و عروسی‌ها به عزا تبدیل شده و عروس و داماد‌ها به حجله عزرائیل رفته‌اند، یا به دلیل راه‌اندازی رالی خیابانی و کارناوال‌های عجیب تصادفات وحشتناکی در خیابان‌های شهر‌های این استان به وقوع پیوسته و افراد عادی نیز به کام مرگ ‌می‌روند.
 
وی عنوان کرد: بی‌تردید هر یک از ما تاکنون شاهد بروز چنین اتفاقاتی بوده‌ایم و زمانی که از جشن عروسی بر می‌گردیم به علت صدای تیراندازی تا ساعت‌ها صدای زمخت آن باعث زنگ کشیدن گوش‌مان می‌شود نکته قابل توجه و تأسف بار ماجرا اینجاست که اکثر این تفنگ‌ها در دستان جوانان و نوجوانان کم سن و سال است که به هیچ عنوان به حرف بزرگتر‌ها گوش نداده و بی‌توجه به وضع موجود و امکان حضور زنان و کودکان در نزدیکی آنان اقدام به تیراندازی می‌کنند و در بسیاری از مواقع نیز در رقابتی شوم تیر‌ها را از بالای سر یکدیگر شلیک می‌کنند.
 
بدعت نامیمون تیراندازی در جشن‌های عروسی دلگان
 
محمد عبدالهی به خبرنگار ما گفت: بدعت نامیمون تیراندازی در جشن‌های عروسی از چندین سال قبل در مناطق مختلف سیستان و بلوچستان رواج یافته است.
 
وی ادامه داد: این افراد با سلاح‌های غیرمجاز به صورت دیوانه‌وار تیراندازی می‌کنند، چند روز قبل هم یک نفر بر اثر تیراندازی دیوانه‌وار این افراد مضروب و روانه بیمارستان شد که اکنون توان راه رفتن ندارد.
 
عبداللهی خاطرنشان کرد: از مسئولان شهرستان دلگان و سیستان و بلوچستان تقاضا داریم که با مخلان نظم و امنیت جامعه به صورت جدی برخورد و این سلاح‌های غیرمجاز را جمع‌آوری کنند.
 
عبدالهی بیان کرد: متأسفانه تیراندازی در مراسمات عروسی از چندین سال قبل در مراسمات عروسی این شهرستان رواج دارد به گونه‌ای که تیراندازی‌ها با سلاح‌های غیرمجاز (نظیر کلاشنیکف، پی‌کا، سیمونوف و کلت) و عموماً توسط افرادی انجام می‌شود که یا شرور بوده و یا جز سارقین می‌باشند.
 
به گفته این شهروند، صدای گلوله‌ها به هنگام تیراندازی‌ها علاوه بر اینکه آسایش و آرامش را از مردم سلب کرده زمینه رعب و وحشت را در دل زنان و کودکان فراهم کرده است که در این راستا مسئولان باید چاره‌ای اساسی بیاندیشند.
 
وی با بیان اینکه در سال‌های گذشته، تیراندازی در یک جشن عروسی موجب بروز یک دعوای بزرگ طایفه‌ای و همچنین قتل یک نوجوان شد، خاطرنشان کرد: از مسئولان قضایی و انتظامی شهرستان دلگان و استان سیستان و بلوچستان تقاضا داریم با مخلان آسایش و آرامش مردم برخورد قاطعانه‌ای داشته باشند.
 
تجملات، به عنوان یک آفت و آسیب جدی برای جشن‌های ازدواج است
 
حجت‌الاسلام والمسلمین هادی بامری کارشناس مسائل مذهبی در گفتگو با خبرنگار ما بیان کرد: ازدواج آسان از تأکیدات اصلی مقام معظم رهبری است و ضرورت دارد که جشن‌های عروسی بدون تجمل و به دور از چشم‌ و همچشمی برگزار شود‌.
 
این کارشناس مسائل مذهبی ادامه داد: تشریفات و تجملات، به عنوان یک آفت و آسیب جدی برای جشن‌های ازدواج است که باید از آن‌ها پرهیز کرد.
 
وی تصریح کرد: والدین از سختگیری‌ها برای جشن‌ازدواج جوانان و همچنین تجملات و تشریفات بیهوده خودداری کنند و برای ازدواج آسان جوانان زمینه‌سازی کنند.
 
انتهای‌ خبر/م.ب 
کد مطلب: 1831
مرجع : صدای بلوچ
نام شما
آدرس ايميل شما