صیدی که تهدیدی برای صیادی در دریای مكران است؛

صید ترال و آسیب به اکوسیستم دریایی/ حضور کشتی های ترال و غفلت مسئولان دو لبه تیز قیچی برای گرانی ماهی

صدای بلوچ , 21 خرداد 1399 ساعت 8:29

یکی از روشهای صید، تور ترال کفی است که با وجود داشتن مضرات و اثرات زیست شناختی و فیزیکی و زیست محیطی بر بوم سازگان، بدلیل ترکیب صید بالا کاربرد وسیعی دارد.


به گزارش صدای بلوچ به نقل از چهاربهاران، آبهای ساحلی استان سیستان‌وبلوچستان از ویژه ترین مناطق با توان تولید بالاست و انواع روش های ماهیگیری و صنایع و بهره برداری های مختلف است.

 در بین سال های ۱۳۹۲ تا ۱۳۹۷ جمعا حدود ۲۹ هزار قطعه ماهی توسط طور ترال کف صید شد و مورد شناسایی و زیست سنجی طولی و وزنی قرار گرفت.

ماهیان بررسی شده ۶۴ گونه از ۴۰ خانواده و میگوها ۳ گونه از یک خانواده بودند، اکثر گونه ها از ماهیان غیر اقتصادی و غیر هدف بوده در گروه های طولی و وزنی پایین و نابالغ بودند.

 فشار صیادی بالا و حذف ماهیان درشت از جمعیت ذخایر و آثار متعدد دیگر روی جمعیت ماهیان هدف و غیر هدف در مجموع نشان دهنده آسیب جدی به محیط زیست دریایی منطقه است جهت ترمیم آسیبهای ناشی از صید ترال اصلاحات فنی در تور و روشهای قاطع مدیریتی ضروری است.

از دیگر مضرات صید ترال کشتی های ترال با تخریب کف دریا، زیستگاه ها و بستر زندگی ماهی ها را از بین می برند.

البته پیش از این کشورهایی مانند چین که استفاده بیش از حدی از این روش‌ها داشته‌اند ضربات جبران ناپذیری را به دریاهای خود وارد کرده‌اند تا جایی که امروز ماهی‌گیران آن‌ها برای تامین ماهی موردنیاز خود به آب‌های بین‌المللی و یا آب‌هایی که در مرزکشورها قرار دارند مهاجرت کرده‌اند.

اما آنچه که بیش از همه مورد نظر کارشناسان است تاکید بر این اصل است که در صورت تداوم حضور این کشتی‌ها باید منتظر تغییر زیست بوم منطقه باشیم.
 


صید غیرمجاز ترال دغدغه صیادان استان های ساحلی

خالد نیازی از فعالین عرصه صید و صیادی شهرستان کنارک در گفت و گو با خبرنگار ما، با اشاره به صید غیرمجاز ترال بیان کرد: چندین سال است صیادان استان و سایر استانهای ساحلی دغدغه صید غیر مجاز ترال را به بهانه صیغه مجاز مشاهده میکنند و با این صید بی رحمانه که اکوسیستم زیست جانوری را به خطر انداخته دست وپنجه نرم میکنند، دلیل اینکه زیست گاه های دریایی را از بین میبرد و باعث کاهش تولید ماهی دریایی می شود بسیاری از مقامات از سطح مدیران کل و وزارت خانه به صورت رسمی این صید را غیر قانونی اعلام کرده اند.
 
صید ترال در آب های خلیج فارس و عمان آبزیان را می بلعند

وی افزود: اما همچنان شاهد انجام صید ترال در برخی از سواحل و در محدوده استان هرمزگان وسیستان وبلوچستان هستیم که تا کنون گزارش هایی به مقامات استانی و کشوری ارسال شده است، اما به نظر می رسد مافیای قدرت پشت ماجرا است و هیچ کس قصد ورود برای حل موضوع ندارد، حتی با ورود دادستان شهرستان کنارک این امر بصورت مسکن مسکوت ماند.
 
 صیدترال؛ زنگ خطری برای پایان ذخایر دریایی

این فعال عرصه صید و صیادی درخصوص مضرات صید ترال چند نکته عنوان کرد و ادامه داد: احیا کردن حداقل یک هکتار زیستگاه غیر طبیعی برای کشور هزینه و زمان بسیاری را صرف می کند، بستر دریا هم دارای درخت و جلبک است که تغذیه ماهیان را تامین میکند که با از بین بردن به روش صید ترال این منبع تغذیه از بین خواهد رفت، روش ترال گونه های صید که اهل مهاجرت نیستن یا به سختی مهاجرت می کنند را از بین می برد، عدم وجود مرجان ها و جلبکها در محیط زیست دریایی و از بین رفتن زیستگاه ماهیان، با روش صید ترال ماهیان نابالغ و کمیاب ازبین می روند.
 
نیازی با اشاره به سیاست های کلی شیلات کشور در مبارزه با ترالیسم بیان کرد: در شیلات تا برهه‌ای کوتاه و تا ابتدای دهه هشتاد  سیاست ضد ترال حاکم بود وحتی صید صنعتی شیلات و مجوز چهل کشتی ترالر ابطال شد اما بعدها به بهانه های مختلف خطوط کشتی های ترال رونق گرفت و شیلات که بیشتر بدنبال ارایه آمار صید بود تا مدیریت این چالش را ایجاد کرد.
 
وی با بیان اینکه صید با روش ترال هیچ توجیهی با هر بند و تبصره و تفسیری ندارد و در دنیا منسوخ شده است اذعان کرد: روشی که در کل دنیا حتی کشورهای خیلی عقب افتاده منسوخ وممنوع شده و بشدت با آن برخورد می شود اما متاسفانه درکشور ما درخصوص راهی برای ماندگاری آن بحث می شود.
 


صیادی، شغل آبا و اجدادی چابهاری ها

وی در خصوص خطر معیشت صیادان گفت: صیدترال اسباب تخریب اکوسیستم دریایی و معیشت صیادان را نشانه رفته است و حتی وجود یک مورد نیز باعث میشود ضررهای جبران ناپذیری وارد کند.
 
این فعال عرصه صید و صیادی شهرستان کنارک ادامه داد: باید سیاست کلی چنین باشد متولیان امر مدیر کل شیلات، فرمانداران ساحلی، بنادر و دریانوردی و نماینده مردم در مجلس باید پیگیر این مهم باشند ارتزاق بیشتر مردم ساحل نشین از این مجرا تامین می شود.
 
نیازی با بیان اینکه در حوزه شیلات نظارت ها باید بیشتر باشد تا صیادان متضرر نشوند یادآور شد: تخصص ما نیست ولی بعنوان فرزند یک صیاد که سی و پنج سال صید و صیادی کرده میدانم این آفت معیشت بسیاری از خانواده ها را در خطر خواهد انداخت.
 
حضور کشتی های ترال و غفلت مسئولان دو لبه تیز قیچی برای گرانی ماهی

انگارو غلامی یکی از صیادان چابهاری در گفتگو با خبرنگار ما، در رابطه با حضور کشتی های ترال در بندر چابهار گفت: این کشتی های ترال باعث آسیب رساندن به نسل ماهی ها می شوند، برای مثال میش ماهی که فصل صیدش در فروردین است ترال ها به دلیل ارزش بالایی که این ماهی دارد یکماه جلوتر در اسفند شروع به صید این ماهی میکنند و اجازه تخم گذاری به این ماهی هارا نمی دهند.

وی افزود: همه ماهی ها از ریز تا درشت به دلیل صید بی رویه کشتی های ترال گران شدند چون ترال ها همه ماهی را جمع میکنند و میبرند برای مثال ماهی کُد در امسال از ۵ هزار تومان به بالای ۲۰ هزار تومان رسیده است.



عدم حفظ فاصله از ساحل توسط کشتی های ترال

غلامی ادامه داد: این کشتی ها باید حداقل در فاصله ۲۰ مایلی از ساحل باشند اما آنها در فاصله ۴ مایلی از ساحل که محدوده قایق ها است می آیند که ما از این موضوع فیلم گرفتیم و زمانی که میخواهیم برویم سمتشان تا به آنها بگوییم از محدوده قایق ها دور شوند، شلنگ های آب گرم سمتمان پرتاب می کنند.
 
این صیاد در خصوص کم شدن میزان صید، با توجه به حضور کشتی های ترال تصریح کرد: امسال تنها حدود ۵۰ تن ماهی مرکب صید شده در حالیکه در سالهای قبل بیش از ۳۰۰ تن ماهی مرکب صید میشده، این کشتی های در زمستان و تابستان ترال میزنند گربه ماهی برای تخم گذاری به ساحل می آید که این ترال ها آنها را صید میکنند بخاطر همین است که میزان صید گربه ماهی از ۵۰ تن به مقدار ۵ تن رسیده است.
 
به فریاد دریا و صیادان برسید

وی ادامه داد: ما وقتی به شیلات برای رسیدگی به مسئله ترال ها مراجعه میکردیم به ما میگفتن خودمان پیگیری میکنیم اما اصلا پیگیری نمیکردند ما از زمان نماینده سابق مجلس جدگال تا ایران نژاد این گزارش را دادیم اما هیچکس پیگیر نبود.

وحید بلوچ زاده یکی از صیادان چابهاری در رابطه با درگیری پیش آمده بین صیادان و اداره شیلات به خبرنگار ما، گفت: برای مسئله کشتی های ترال به تعاونی صیادی نامه زدیم و آنها هم به شیلات نامه زدند اما هیچگونه اقدام و رسیدگی در رابطه با ترال ها صورت نگرفت که ما صیادان چابهاری به همراه صیادان کنارک و بریس به اداره شیلات مراجعه کردیم تا با مدیر شیلات ملاقات کنیم و مشکل خودمان را بگوییم.

وی ادامه داد: در آن زمان مدیر در اداره نبود که یکی از کارمندان شیلات به سمت یکی از صیاد های ما که در حال فیلم گرفتن بود آمد و او را نقش زمین کرد و این باعث شروع درگیری بین صیادان و اداره شیلات شد که ما تا الان برای پاسخگویی بخاطر آن درگیری چندین دفعه به اداره اطلاعات رفته ایم.

کشتی های ترالی که هنوزم در سواحل چابهار جولان می دهند

بلوچ زاده گفت: ۶ تا ۹ کشتی ترال به چابهار می آید که ماهم در این رابطه شکایت کردیم حتی به مقام معظم رهبری و بازرگانی هم نامه زدیم اما شیلات میگوید که این کشتی ها، کشتی های تحقیقاتی هستند مگر چند کشتی برای تحقیقات کار میکند این کشتی ها دارند صید خودشان را انجام می دهند و می روند.
 
محمدعلی لطفی یکی دیگر از صیادان چابهاری با اشاره به حواشی درگیری پیش آمده بین صیادان و اداره شیلات گفت :زمانی که آن کارمند شیلات یکی از صیادان را نقش زمین کرد بقیه صیادان نمیتوانستند ببینند کسی به صیاد ما بی احترامی میکند و این باعث درگیری شد.
 
وی ادامه داد: اما در این بین یکی از کارمندان شیلات که آدم خوبی بود قبل از این درگیری با ما خوب رفتارمی کرد و به ما میگفت آرامشتان را حفظ کنید و به داخل نمازخانه بروید و منتظر باشید تا مدیر بیاید و به مشکلتان رسیدگی کند اما ما الان شنیدیم این فرد را به دلیل اینکه گفته صیادان در شروع درگیری مقصر نبودند از کار برکنارش کردند.
 
 سلیمان آراهیش مدیر عامل تعاونی صید و صیادی بیان کرد: البته با توجه به اینکه فعالیت هرکشتی ترالر در همان استان توسط شیلات استان پایش و پیگیری میشود تخلفات این کشتی ها نیز در استان سیستان و بلوچستان بررسی می شود حتما تمدید مجوز صید نیز در استان انجام می شود از نماینده تقاضامندیم که جلسه ای در ابتدا با مدیرکل شیلات و نماینده فرمانداران و نمایندگان جامعه صیادی در استان برای حل این مشکل برگزار کنند اگر نتیجه گیری نشد باید از کانال وزارت جهادکشاورزی پیگیری شود.
 
وی گفت: صید اصولی لانگ لاین در استان جدیدا صادرشده ولی متاسفانه هنوز مکانیزم روش صید لانگ لاین در منطقه وجود ندارد.
 
 انتهای پیام/


کد مطلب: 1211

آدرس مطلب: https://www.sedayebalooch.ir/article/1211/صید-ترال-آسیب-اکوسیستم-دریایی-حضور-کشتی-های-غفلت-مسئولان-دو-لبه-تیز-قیچی-گرانی-ماهی

پایگاه خبری - تحليلی صدای بلوچ
  https://www.sedayebalooch.ir