کارشناس مسائل مذهبی:

قیام ۱۵ خرداد سرآغاز تحولات بزرگی در تاریخ معاصر کشورمان بوده است

صدای بلوچ , 15 خرداد 1402 ساعت 8:17

کارشناس مسائل مذهبی گفت: قیام ۱۵ خرداد سرآغاز و منشأ تحولات عظیم و بزرگ در تاریخ معاصر کشورمان بوده است.


حجت‌الاسلام‌والمسلمین هادی بامری در گفتگو با خبرنگار صدای بلوچ با اشاره به فرارسیدن سالروز قیام ۱۵ خرداد در سال ۱۳۴۲، بیان کرد: قیام ۱۵ خرداد مردم کشورمان یکی از مهم‌ترین حرکت های اعتراض آمیز ملت مسلمان ایران در قرن‌های اخیر بوده است.

 
این کارشناس مسائل مذهبی افزود: این قیام با رهبری منسجم امام خمینی(ره) سرآغاز و منشأ تحولات عظیم و بزرگ در تاریخ معاصر کشورمان بوده است.
 
وی تصریح کرد: از این‌رو می‌توان به جرئت گفت که قیام ۱۵ خرداد همواره توجه بسیاری از محققان و پژوهشگران را به خود جلب کرده است.
 
حجت‌الاسلام‌والمسلمین بامری عنوان کرد: قیام تاریخی ۱۵ خرداد نقطه آغاز و عطفی در تاریخ مبارزات ملت مسلمان ایران بوده است و امام خمینی (ره) آفریننده و شکل دهنده این قیام الهی بوده است.
 
این کارشناس مسائل مذهبی اظهار کرد: با فرارسیدن سالروز قیام ۱۵ خرداد، خاطره غم‌انگیز و حماسه آفرین این روز تجدید می شود.
 
حجت‌الاسلام‌والمسلمین بامری گفت: روزی که بنابر آنچه مشهود است و در تاریخ ذکر شده، قریب به صدها نفر از ملت مظلوم و ستم کشیده کشورمان به خاک و خون کشیده شدند.
 
وی گفت: ۱۵ خرداد روز است که طلیعه نهضت اسلامی این ملت شجاع و غیور شد و نهضت عظیمی که به دنبال قیام روحانیت متعهد و انقلابی در مقابل محمدرضا پهلوی که مخالفتش با اسلام آشکارتر شده، این قیام در روز ۱۵ خرداد شکل گرفت.
 
حجت‌الاسلام بامری اظهار کرد: امام خمینی (ره) در تبیین این واقعه فرموده اند: "ملت ما این روز را عزیز می شمارد و من روز ۱۵ خرداد را برای همیشه عزای عمومی اعلام می کنم.
 
این کارشناس مسائل مذهبی خاطرنشان کرد: بعد از سخنرانی آتشین امام خمینی (ره) بر علیه شاه و مستکبران در دهم محرم سال ۱۳۴۲ یعنی ۱۳ خرداد، قیام ملت مسلمان ایران در ۱۵ خرداد همان سال شکل گرفت.
 
انتهای‌خبر/ م.ب


کد مطلب: 1980

آدرس مطلب: https://www.sedayebalooch.ir/interview/1980/قیام-۱۵-خرداد-سرآغاز-تحولات-بزرگی-تاریخ-معاصر-کشورمان-بوده

پایگاه خبری - تحليلی صدای بلوچ
  https://www.sedayebalooch.ir