۱
يکشنبه ۲۷ فروردين ۱۴۰۲ ساعت ۱۳:۰۹
یادداشت/ مجید بامری

سلاح غیرمجاز، آفت مهلک نسل جوان جنوب‌سیستان و بلوچستان

سلاح‌های غیرمجاز به یک معضل و مشکل اساسی در جنوب سیستان و بلوچستان تبدیل شده است.
سلاح غیرمجاز، آفت مهلک نسل جوان جنوب‌سیستان و بلوچستان
به گزارش پایگاه خبری صدای بلوچ، مجید بامری خبرنگار بلوچ یادداشتی را جهت انتشار ارسال کرده است:
 
قتل دو جوان در مرکز شهر گلمورتی، قتل یکی از سران طوایف دلگان، سرقت کابل های برق و قتل و زخمی شدن ۲ نفر در مرکز شهرستان و مورد آخر هم قتل یک جوان در یکی از محلات گلمورتی، کشته شدن یک نفر در محله حسین آباد در سال‌های گذشته و ...؛ اینها تنها آمار برجسته عواقب چند روز اخیر سلاح های غیرمجاز در جنوب سیستان و بلوچستان و به ویژه در شهرستان دلگان است.
 
شاید در دوره‌ای سلاح‌های غیرمجاز در دستان افرادی با سن بالا و جوان یافت میشد، اما اکنون سلاح مثل ممنوعه‌های دیگری که شاید در گذشته‌های دور استفاده از آن قبح بود، اکنون در دست نوجوانان هم یافت می‌شود.
 
وجود سلاح های غیرمجاز موجب بروز مشکلات بسیار زیادی از جمله سرقت مسلحانه کامیون های حمل محصولات کشاورزی، سرقت کابل های برق ، قتل و کشتار، نزاع و درگیری های طایفه ای، سرقت احشام و... در جنوب استان سیستان وبلوچستان شده است.
 
تیراندازی در جشن های عروسی با سلاح های غیرمجاز که آمار آن بسیار بالا و قابل توجه است، معضل دیگری است که گاه وبیگاه در این منطقه از کشور عزیزمان رخ می دهد؛ تیراندازی‌هایی که سال‌های قبل با سلاح‌های سبک انجام می‌شد اکنون با سلاح‌های نیمه سنگین انجام می‌شود.
 
 
هر چند می طلبد و ضروری است که مقامات انتظامی و قضایی و همچنین دستگاه های امنیتی استان سیستان و بلوچستان با مخلان نظم و امنیت عمومی برخورد نمایند، از معتمدان، متنفذین، علمای شیعه و اهل سنت، اهل قلم، فرهنگیان و اندیشمندان این سامانه با هم اندیشی نسبت به جمع آوری سلاح های غیرمجاز چاره اندیشی کنند.
 
در هر حال پیشنهاد می گردد دستگاه قضایی به همراه نیروی انتظامی و دستگاه های امنیتی و نظامی با همکاری معتمدان و ریش سفیدان منطقه در طرحی ضربتی نسبت به جمع آوری سلاح های غیرمجاز در شهرستان دلگان و جنوب سیستان وبلوچستان اقدام کنند.
 
با این‌حال دستگاه‌های فرهنگی، خطیبان جمعه و جماعات شیعه و سنی، آموزش و پرورش، اداره تبلیغات، حوزه‌های علمیه، معتمدان، سران طوایف و خانواده‌ها با هم اندیشی نسبت به علاج و ریشه‌کنی این معضل که مثل یک بیماری روز به روز در حال گسترش است، اقدام کنند.
 
انتهای‌خبر/ م.ب
کد مطلب: 1887
مرجع : صدای بلوچ
نام شما
آدرس ايميل شما