۰
يکشنبه ۲۱ خرداد ۱۴۰۲ ساعت ۰۹:۴۹
هنر دست، صنعتی که نیازمند توجه ویژه است؛

زنان و مردان بلوچ خالق هنر سوزن‌دوری و سفال‌کلپورگان/ به صنایع دستی توجه شود

صنایع‌دستی برای پیشرفت نیازمند توجه ویژه مسئولان استانی و کشوری است.
زنان و مردان بلوچ خالق هنر سوزن‌دوری و سفال‌کلپورگان/ به صنایع دستی توجه شود
به گزارش صدای بلوچ، در تقویم کشورمان از بیستم خردادماه که به عنوان روز جهانی صنایع دستی نامگذاری شده، هفته صنایع دستی آغاز می‌شود.
 
این هفته فرصتی مناسب برای توجه هنرمندان زن و مرد کشورمان است که با دستان خود شگفتی‌های کم‌نظیری را خلق می‌کنند که در سایر نقاط جهان کمتر یافت می‌شود.
 
زنان و مردان بلوچ همچنین با دستان خود صنایع‌دستی بی‌نظیری مانند سوزن‌دوزی بلوچی، سفال کلپورگان و... را خلق کرده‌اند.
 
مهلا بامری از هنرمندان سوزن‌دوز دلگان در گفتگو با خبرنگار ما بیان کرد: ما از دوران کودکی در کنار مادران خود هنر سوزن دوری را یاد می‌گیریم.
 
وی ادامه داد: در واقع‌هنر سوزن دوزی میراثی است که دست به دست از پیشینیان به ما رسیده و ما هم آن را به فرزندان خود منتقل می‌کنیم.
 
این هنرمند تصریح کرد: باید همه مسئولان شهرستانی، استانی و کشوری به این هنر بی‌نظیر که همچنان در جامعه ما پویا است و استفاده می‌شود، توجه ویژه داشته باشند.
 
بهزاد بامری فرماندار دلگان در گفتگو با خبرنگار ما با اشاره به هفته جهانی صنایع دستی،بیان کرد: تامین مواد اولیه، آموزش وکارهای زیر بنایی در صنایع دستی از جمله دغدغه های هنرمندان است و باید حل شود که این سبب ایجاد مشاغل خانگی و درآمد خانوارها می‌شود.
 
این مسئول تصریح کرد: باید توجه جدی به دغدغه های هنرمندان صنایع دستی شهرستان دلگان انجام شود و اگر قرار است صنایع دستی جایگاه دوم بعداز کشاورزی داشته باشد باید به هنرمندان رسیدگی و توجه ویژه شود.
 
فرماندار شهرستان دلگان افزود: آموزش در حوزه صنایع دستی در دستور کار قرار گرفته شود و حمایت های لازم از هنرمندان انجام و همچنین برای محصولات آنها بازاریابی مناسب انجام شود.
 
این مسئول ادامه داد: سوزن دوزی بانوان بلوچ نیازمند توجه جدی و حمایت از سوی ما مسئولان چه در سطح شهرستان و چه در سطح استانی است.
 
بامری خاطرنشان کرد: سوزن دوزی زنان بلوچ هنری پویا و اصیل است که از پیشینیان به ما ارث رسیده که باید مراقب آن باشیم.
 
محمد مزاری رئیس میراث فرهنگی وگردشگری شهرستان دلگان در گفتگو با خبرنگار ما بیان کرد: آموزش در حوزه صنایع دستی در دستور کار قرار گرفته و درتابستان کلاسهای ویژه ای برای این قشر برگزار خواهد شد.
 
وی خاطرنشان کرد:حمایت های لازم از هنرمندان صورت خواهد گرفت وبا رایزنی های انجام شده بازار فروش محصولات پیدا شده و بفروش خواهند رسید.
 
انتهای‌خبر/ م.ب
کد مطلب: 1985
مرجع : صدای بلوچ
نام شما
آدرس ايميل شما