۰
سه شنبه ۹ اسفند ۱۴۰۱ ساعت ۰۰:۰۰
گزارشی از میراث معنوی که باید احیا شود؛

بجاری سنت حسنه‌ بلوچ‌ها/ رسمی که سابقه ای دیرینه دارد

یکی از رسوماتی که از دیرباز بین بلوچ ها مرسوم بوده، سنت حسنه بجاری است.
بجاری سنت حسنه‌ بلوچ‌ها/ رسمی که سابقه ای دیرینه دارد
به گزارش صدای بلوچ، ازدواج سنت پسندیده و حسنه‌ای است که دین مبین اسلام و بزرگان و ائمه اطهار(ع) به انجام آن تاکید زیادی داشته اند.
 
در بحث ازدواج و آغاز زندگی زناشویی، اقوام ایرانی هر کدام رسومات مخصوص به خود را دارند که برخی از این رسوم زیبا و پسندیده همچنان مرسوم است.
 
قوم بلوچ به عنوان یکی از اقوام اصیل ایرانی که هنوز فرهنگ و رسوم خود را حفظ کرده، برای ازدواج هم فرهنگ و سنت مخصوص به خود را دارند؛ یکی از این سنت‌های حسنه و پسندیده "بجاری" است که از قدیم‌الایام بین این قوم مرسوم بوده است.
 
رستم بامری یکی از معتمدان و ریش سفیدهای بلوچ درگفتگو با خبرنگار ما درباره این رسم زیبا می‌گوید: از دیرباز جوانانی که قصد ازدواج دارند، نزد اقوام، بزرگان و معتمدان قوم می‌روند تا با دریافت هدایا و کمک جشن ازدواج خود را برگزار کنند که آن را بجاری می‌گویند.
 
وی تصریح کرد: در گذشته‌های نه چندان دور که هنوز خشکسالی نیامده بود، بیشترین کمکی که به جوانان برای برگزاری جشن ازدواج میشد، گوسفند و دام بود اما اکنون وجه نقد و ... است.
 
بامری عنوان کرد: داماد چند روز قبل از جشن خود به همراه پدر، برادر و یا یکی از بستگان درجه یک خود برای بجاری نزد بزرگان، اقوام و خويشاوندان می‌رود.
 
محمد عبداللهی یکی از جوانان بلوچ در گفتگو با خبرنگار ما بیان کرد: هزینه‌های جشن ازدواج و همچنین آغاز زندگی مشترک بسیار بالا و فراهم کردن آن برای بسیاری از ما جوانان دشوار است.
 
وی تصریح کرد: بجاری سنت حسنه و بسیار زیبایی است که با آن می‌توان هم مقدمات آغاز زندگی زناشویی را فراهم کرد و هم تا حدود بسیار زیادی جشن ازدواج هم با آن برگزار می شود.
 
عبدالهی خاطرنشان کرد: به جای چسبیدن به بدعت‌های ناپسندی که اخیرا در برخی از نقاط جنوب سیستان و بلوچستان مرسوم شده، باید رسوماتی مانند بجاری را مطرح و احیا کرد و نگذاشت که از بین برود.
 
حجت الاسلام والمسلمین عظیم بامری امام جمعه دلگان در این خصوص اظهار کرد: پدران و مادران زمینه ازدواج ساده و آسان را برای جوانان فراهم کنند، چرا که فراهم کردن ازدواج 2 نفر ثواب بسیار زیادی دارد.
 
 
امام جمعه دلگان با بیان اینکه خود جوانان و والدین آتها در ازدواج از چشم و همچشمی ها دوری کنند، تصریح کرد: پدران و مادران باید مشکلات و معضلات جوانان را با ازدواج ساده برطرف کنند؛ علی ای حال بهتر است که والدین جوانان با همکاری با جوانان سعی کنند که معضلات و مشکلات آنان برای ازدواج را برطرف کنند.
 
انتهای‌خبر/م.ب
کد مطلب: 1779
مرجع : صدای بلوچ
نام شما
آدرس ايميل شما