۰
سه شنبه ۵ ارديبهشت ۱۴۰۲ ساعت ۱۶:۰۲
تیر رسانه‌ معاند به سنگ خورد؛

"سیکه" هنر دست زمان بلوچ/ پخش ابزار موسیقی محلی در رسانه ملی ممنوع نیست

رسانه معاند اینترنشنال با ناآگاهی تصویری از هنردست زنان بلوچ را به جای پرده پخش کرد.
"سیکه" هنر دست زمان بلوچ/ پخش ابزار موسیقی محلی در رسانه ملی ممنوع نیست
به گزارش صدای بلوچ، از روز گذشته تلویزیون معاند "اینترنشنال " و برخی دیگر از کاربران و همچنین کانال‌های تلگرامی با انتشار کلیپی مدعی شده اند که" در پخش زنده موسیقی محلی در شبکه استانی سیستان و بلوچستان (هامون) برای دیده نشدن سازها در مقابل آنها پرده گذاشته شده است".
اما پرده‌ای که این کانال‌ها و همچنین رسانه معاند مدعی آن هستند، در حقیقت سیکه یکی از آثار و هنرهای دستی بانوان بلوچ است که در دکور برنامه استفاده شده است.
زهرا بامری یکی از سوزندوزان و هنرمندان بلوچ در گفتگو با خبرنگار ما بیان کرد: سیکه یک اثر سنتی و قدیمی است که بانوان بلوچ آن را با دست و با ظرافتی خاص تهیه می‌کنند.
 
وی ادامه داد: سیکه از وسائل قدیمی و سنتی منازل بلوچ‌ها بوده که در تزئین‌ منازل و بیشتر مقابل جارختی‌ها استفاده می‌شده است.
 
بامری عنوان کرد: با توجه به اینکه امروزه از جا رختی‌های فلزی و حتی دیواری استفاده می‌شود، اين سیکه‌ها در اغلب منازل بلوچ‌ها یافت نمی‌شود.
 
با این حال مجید بامری یکی از خبرنگاران سیستان و بلوچستان و از کاربران شبکه‌های اجتماعی با انتشار توییتی به این خبر رسانه معاند اینترنشنال واکنش نشان داده و نوشته است:
 
‏اینترنشنال و یه سری کاربر توییتری و کانال تلگرامی یه کلیپ نشون دادن ونوشتن که تو شبکه تلویزیونی هامون مقابل سازنوازنده‌ها پرده گذاشتن؛
ابتدا اون سیکه‌‌ست از هنردست بانوان بلوچ، بعد هم یه فیلم دیگه گذاشتم ازرقص سنتی با نمایش ساز و دهل،مربوط به یک ماهه قبله که همین شبکه نشون داد.
رسانه‌های معاند هر بار با انتشار تصاویر فیک و کذب، درصدد انتشار اخباری خلاف واقع علیه جمهوری اسلامی ایران و به خصوص مردم سیستان و بلوچستان هستند.
 
باید گفت که نه تنها بارها موسیقی محلی سیستان و بلوچستان بارها از رسانه استانی پخش شده بلکه از شبکه‌های ملی هم به صورت مکرر پخش شده و هیچ‌گونه ممنوعیتی ندارد.
 
انتهای‌خبر/ م.ب
کد مطلب: 1918
مرجع : صدای بلوچ
نام شما
آدرس ايميل شما